De Andere Groenten – Inspirerend

1 december 2011 – Eindelijk eens wat nieuws onder de zon. Van de hand van Jean Vanhoof is De Andere Groenten. Een boek over vergeten en bijzondere groenten. Over het telen ervan en het koken ermee. Veel nieuws. Goed boek. En bijzonder inspirerend nu het weer tijd is om zaden te bestellen.

Titel

De Andere Groenten

Tuinieren en koken met nieuwe en oude groenten

Van

Jean Vanhoof – foto’s Marc Slootmaekers

Uitgever

Lannoo

ISBN

978 90 209 9861 0

Prijs

€ 29,99 (dat noemen wij dertig euro)

De Andere Groenten - voorkant.jpg

In mijn moestuin- en groentenleven heb ik veel voorbij zien komen. Na het boek Le Grand Livre des Légumes Oubliés, dat door Peter Bauwens is vertaald en als Het Grote Boek der Vergeten Groenten op de Nederlandstalige markt is gebracht, is er een hype ontstaan. Heel veel boeken met zogenaamde vergeten groenten verschenen en ook heel veel onzin werd verkocht. Zelfs de bloemkool werd bij wijze van spreken tot vergeten groenten gepromoveerd. Maar dit boek is anders. Het verdient een plaats bij het assortiment Goede Tuinboeken.

De Andere Groenten - achterkant.jpg

Boomspinazie en kafferkoren

Jean Vanhoof behandelt in zijn boek wat minder gebruikelijke groenten en kruiden. Oftewel: de andere groenten. Eerst de plantbeschrijvingen en achterin een aantal recepten. Zoals de bladmosterd (die hebben we altijd in ons mengsel “snijsla”), yacon (willen we!), boomspinazie (in 2011 geprobeerd maar mislukt), brave hendrik (ja, die kennen we wel, lees dit), ijskruid (ooit geteeld, 2004, maar je kunt niet alles), limoenkomkommer, Mexicaanse aardkers (is dat de ground cherry – geel – maar Jean noemt het tomatillo), eeuwig moes, kanibaaltomaat, kafferkoren, zonnewortel en nog veel meer. Èn vogelmuur en teunisbloem.

Veel onbekende groenten

De Andere Groenten - inhoudsopgave groot
Klik op de afbeelding voor een vergroting van de inhoudsopgave

Van de vierentwintig groenten (en kruiden) die hij beschrijft, hebben we zelf met acht goede ervaringen en twee slechte. Dat laatste was van de categorie ‘gezaaid en kwam niet op’ en gold de boomspinazie en sisho (perilla). Resteert voor ons veertien onbekenden. Hoewel…. vogelmuur en teunisbloem zijn heel erg bekend bij ons. Onkruid. Maar daar heeft Jean een voorwoord met de titel ‘Van onkruid tot kruid of groente’ over geschreven. We gaan deze planten vanaf nu herwaarderen. Bij het wieden zullen we overwegen: voor de kippen? Voor de varkens? Of op ons eigen bord! En dat betekent dat dit boek voor ons al geslaagd is.

Als voorbeeld: Sisho (perilla)

Ik vat deze maar op als voorbeeld van de beschrijving in het boek. Een plant wordt in drieën beschreven:

1. Voorkomen en gebruik
  2. In de tuin
  3. In de keuken

De Andere Groenten - sisho.jpgHet eerst betreft een globale plantbeschrijving – de smaak van sisho is verwant met basilicum, maar ligt in het spectrum kerrie, komijn, munt, basilicum en zelfs kaneel.  We gaan de beschrijving hier niet kopiëren, maar leuk om te weten is dat het gebruikt wordt ter bestrijding van verkoudheid, reuma en hepatitis. En het zou goed werken bij darmkanker. Zelfs Pepsi doet mee: in Japan is er nu Pepsi Sisho.
Enfin, wat heb ik niet goed gedaan, zodat er geen sisho was te zien. In het tweede deel van de beschrijving – In de tuin – lezen we dat sisho in de natuur vrijelijk uitzaait, maar dat het opkweken in bakjes niet zo makkelijk is; het duurt lang – hé, wij hadden het vrij uitgezaaid, meen ik. Jean raadt aan het toch in zaaibakjes te doen in een warme omgeving, maar dan gewoon al in februari zaaien. Dan mag het toch wat langer duren? En kijk, sisho moet vrij droge, goed gedraineerde grond hebben. Hoe was 2011? Nat! Zal dat het geweest zijn? In de keuken kan sisho worden gebruikt als basilicum.
En zo worden de vierentwintig groenten/kruiden behandeld. Pakweg twee pagina’s tekst en twee pagina’s foto per groente.

Lekker koken

De Andere Groenten - gerechtIn de sectie achterin het boek ‘Lekker koken’ laat Vanhoof een aantal chefs elk twee bijzondere groentegerechten presenteren. Een helaasje moet hier wel van af: zo geeft chef Martijn Luinstra een flan van koolrabi en tuinbonen in tomatensaus. Niets andere groenten! Dit geldt voor nog een aantal recepten van andere chefs. Hier gaat het boek wat mij betreft de mist in. Gelukkig is het maar een klein deel van het boek en, eerlijk is eerlijk, die flan van koolrabi ga ik zeker eens maken! En natuurlijk staan er ook recepten in met groenten en kruiden die wel in het boek worden beschreven. Zoals het bord met de titel Melk, aarde weide. Daarin wordt flink uitgepakt. (Zie afbeelding hiernaast.)

Andere groenten, andere mensen

Zo heet het laatste hoofdstuk(je). Er wordt kort aandacht besteed aan gedrevenen als Bart Belmans, Jac Nijskens en Veerle De Vos. Jac is de enige in Nederland, de zuidelijke Nederlanden nog wel. We voelen ons hier, wat hoger, wel een beetje gepasseerd.