Gezonde voeding & leefstijl

Auteur Marcel Boer raadt in zijn boek ‘Eten zonder zorgen – Gezonde voeding & leefstijl’ het toepassen van de Tapir Tactiek aan voor een gezond en gelukkig leven. Geen dieet? Nee, maar wel gezond verstand. Een fijn boek voor mensen die niet in diëten geloven.

De eerste zinnen van het voorwoord zijn bemoedigend: “Als het over gezondheid en voeding gaat, raak je als consument verdwaald in een doolhof van trends, hypes en adviezen. Vooral de vele tegenstrijdigheden en onzin over voeding en gezondheid die je dagelijks te verteren krijgt, waren aanleiding om deze handleiding te schrijven. Tegenstrijdigheden die je onzeker en bang maken om nog gewoon te genieten van lekker eten. Bang om vergiftigd te worden, bang om dik te worden.”


In het kort houdt de Tapir Tactiek het volgende in: Eet, zoals een tapir, kleine beetjes van veel, en dan natuurlijk bij voorkeur gezonde dingen. Daarbij hoort ongetwijfeld dat een aantal ingesleten slechte gewoonten moeten veranderen. Dat doen we stap voor stap. En daar hoort ook een gezonde leefstijl bij. Rust, reinheid en regelmaat – aandacht voor het lichaam en de geest.

Met de simpele eettactiek van de tapir kun je vrijwel alles eten zonder je grote zorgen te hoeven maken.”

Geen ge- en verboden

Het boek beslaat drie delen. Een uitvoerige inleiding over het nut van de tapir tactiek gebaseerd op het functioneren van ons lichaam. Een deel over gezonde voeding en eetgewoonten. En een deel over de leefstijl. Een gezond lichaam en een gezonde geest.
Het is heel prettig en duidelijk geschreven, het bevat geen ge- en verboden. U kunt zelf het goede eruit pikken of bevestiging en onderbouwing zien voor de gewoonten die u al heeft.

Het is een boek – met leeslint! –  naar ons hart, vooral omdat Marcel Boer ook de nodige relativering kent. Er is geen absolute waarheid, geen dogma’s. Maar alles passeert zo’n beetje wel de revue. Van superfoods tot leidingwater, van een relatienetwerk tot het leefklimaat in huis.

TitelEten zonder zorgen – gezonde voeding & leefstijl
VanMarcel Boer
UitgeverKNNV Uitgeverij
ISBN978 90 5011 6299
Verschenen23 november 2017
Prijs€ 19,95 (maar dat is het dan ook wel waard)
Verkrijgbaar bijAlle boekhandels en indien u online wenst te winkelen, koop het dan hier bij de echte boekhandel, en niet bij BOL

Marcel Boer kan af en toe lekker kort door de bocht gaan. Hij heeft geen ongelijk als hij zegt dat voedingsconcerns de consument eerst volstoppen met suiker, zout en vet, die een hoge bloeddruk en meer ellende veroorzaken, en vervolgens zijn het dezelfde concerns die speciale maaltijden of voedingsmiddelen met toevoegingen ‘goed voor hart en bloedvaten’ aanprijzen. We noemen geen namen.


Je bent wat je eet

Boer doorloopt de evolutie van de mens, van planteneter tot vlees- en viseter en benoemt de lichaamssystemen. Dan moet u denken aan spijsvertering, zenuwstelsel, hart en bloedvaten. En vervolgens de regulatoren als hormonen, enzymen en vitaminen. Hij schrijft dat veel nog onbekend is. En dat eerst pas dit jaar de ontdekking van het hormoon uridine bekend werd. En laat die nu juist honger, verzadiging en lichaamstemperatuur regelen.

Met de beperkte wetenschap die er is, benoemt hij wat gezond en minder gezond is en waarom diëten niet werken, maar de tapir tactiek wel. Het is heel helder beschreven zonder academisch woordgebruik.
In grote lijnen komt deze neer op wat Ay lin Kho al vier jaar geleden publiceerde in haar boek Gezond & Blij zonder diëten. Ga niet radicaal veranderen, maar pak telkens iets van je meer slechtere gewoonten aan en laat die nieuwe gewoonte inslijten.
“Het gaat niet zozeer om wilskracht, maar meer om breken met gewoontes,” schrijft Boer. Nou, nou, alsof daar geen wilskracht voor nodig is.


Van zogenaamde gezonde voedingsmiddelen zoals sinaasappelen, bonen of superfoods elke dag veel eten, is beslist ongezond.”

Gezonde voeding

We consumeren per persoon vijf kilo E-nummers per jaar. Wat is het effect hiervan?Het tweede deel – dat Deel 1 heet – gaat over gezonde voeding. Hierin worden, nadat ons is uitgelegd wat we dagelijks nodig hebben, eetgewoonten en voedingsmiddelen met elkaar vergeleken. Ferme uitspraken worden niet uit de weg gegaan, zoals dat te weinig vet eten tot verstoorde hormoonhuishouding en depressiviteit kan leiden. Of dat het verband tussen cholesterolrijke voeding en cholesterolgehalte in het bloed nooit is aangetoond. Ons lichaam maakt cholesterol aan, ook door stress. En over E-nummers, dat verreweg de meeste chemisch zijn bereid en dat het effect van stapeling bij jarenlange consumptie nog onbekend is. Boer heeft ongetwijfeld Slik je dat? gelezen, want hij refereert ook aan het niet vermelden van hulpstoffen die dienen om het bereidingsproces van industriemaaltijden te vergemakkelijken. We krijgen kennelijk vijf kilo per jaar aan E-nummers binnen. En wat is het effect op de darmflora? vraagt de auteur zich af. Mogen we op dit punt het boekje Wat zit er in uw Eten? wijzen en/of de E-nummer app? De levensmiddelenindustrie en het Voedingscentrum wil ons doen geloven dat alle E-nummers uitgebreid getest en goedgekeurd zijn, maar de afgelopen jaren zijn er een flink aantal toch afgevoerd.

Voeding en vertering zijn zo complex, dat zelfs bij de huidige stand van wetenschap niemand weet hoe alles werkelijk functioneert en wat wel of niet goed is.”

Maar de tapir geeft adviezen, zoals: Kustmatige zuivel- en vleesvervanger zijn duur en overbodig. Of: Consumeer dagelijks 1 ei, ¼ liter volle zuivel en 2 plakken kaas. (Maar dan wel rauwmelkse boerenkaas, denken wij er dan bij.)

Het is allemaal heel overzichtelijk ingedeeld. En in zes stappen verander je je consumptiegedrag. Langzaam. Ontbijt, lunch (salades), avondeten. Snacks tussendoor. Veel tips, goed-beter-best en niet alles tegelijk willen. Leef regelmatiger is de eerste stap. (Die zal ons al moeite kosten.)


Gezonde leefstijl

Persoonlijk gesproken vinden we in het eerste deel grote overeenkomsten met ons hedendaagse gedrag. Tot en met de ‘beperk het tot twee alcoholische consumpties per dag’. Het derde deel – dat Deel 2 heet – gaat over de gezonde leefstijl. Waar moeten we dan aan denken? Aan bewegen, uiteraard. Aan ademhalingsoefeningen, aan samen slapen onder één dekbed. Of niet? Aan luchtvochtigheid en vuile binnenlucht, aan het trainen van je hersenen en concentratievermogen. Van die dingen. Tot en met financiële huishouding en de vraag: Wat is geluk?

Met zeven uur sporten per week is alle levenswinst door bewegen bereikt.

Er staat niets in over het in de tuin werken. Beter slapen en rusten wordt onder andere bereikt door een uur voor het slapen gaan geen tv meer te kijken (of naar een ander scherm). Het blauwe licht remt de aanmaak van melatonine, het hormoon dat onze slaap regelt.

“Een lagere omgevingstemperatuur maakt je alerter, actiever, slanker en verbetert de doorbloeding. Ga dan niet warme kleren dragen. Dan gaat het effect verloren.” Dat wisten we al. De beste kantoortemperatuur ligt op 18 à 19 graden. Dan is de geest op zijn scherpst.

Boer gaat ook in op onderlinge verhoudingen, relaties en relatienetwerken. Kennelijk kunnen wij, mensen, met maximaal 150 mensen een goede relatie hebben. En die moet je goed onderhouden. Potjandorie, dat is elk jaar ons goede voornemen, en elk jaar denken we op 31 december weer dat we hebben gefaald.


Samenvattend

‘Eten zonder zorgen’ is een heel positief boek met veel praktische tips die betrekkelijk makkelijk zijn op te volgen. Voor iedereen die gezonder wil leven en misschien ook wat wil afvallen.  Veel weten we vermoedelijk diep vanbinnen wel. Marcel Boer rijkt op geordende wijze extra argumenten en informatie aan. Opmerkelijk genoeg is hij iemand die in de pluimvee- en veterinair-farmaceutische industrie heeft gewerkt en als directeur bij een Wessanen-onderdeel. Deze sporen uit het verleden en heden zijn eigenlijk niet terug te vinden in het boek. Dat siert.

Maar nu de vraag: 1 januari 2018 nadert….. Gaan wij het zelf toepassen? Hebben wij wilskracht?

Hieronder een voorbeeld van hoe je de tapir tactiek kunt gaan toepassen. Elke stap duurt ergens tussen de een en drie maanden eer je het voor jezelf normaal hebt gemaakt, tot een nieuwe gewoonte. Kortom, het kan wel drie jaar in beslag nemen als je ten opzichte van de huidige leefstijl alles moet aanpassen. (Maar misschien is het voor de een wel handiger om eerst de financiën op orde te krijgen, dat veroorzaakt dan minder stress en maakt eet- en drinkgewoonte aanpassen weer makkelijker. De ander luncht altijd al met salades en kauwt al goed, dus die kan zich meteen storten op een copieus ontbijt.)

Een reactie plaatsen

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.