eVita leeft

We besparen 1100 kg CO2 per jaar! Op 5 november 2014 werd de Remeha eVita bij ons geïnstalleerd. De cv-ketel die elektriciteit opwekt en dermate efficiënt dat we minimaal 1.100 kg CO2 per jaar besparen. Het geluid is als van ohm-chantende Tibetaanse monniken; eVita leeft.

Lees hier onze overwegingen om tot aanschaf over te gaan.

1004 Watt

Met veel plezier zien we nu dat, als de ketel draait, voortdurend 1004 Watt wordt opgewekt. Dat is in een uur 1 kWh (1 kiloWatt-uur). Onze ferrarismeter zien we nu niet alleen door de zonnepanelen terugdraaien, maar ook in koudere tijden door de eVita.

Ionisatiepennen vergaan

eVita - oude ketel verwijderenDe vervanging van de oude ketel is net op tijd. Bij het demonteren van de Nefit HR-ketel, die meer dan zestien jaar nagenoeg zonder storing heeft dienst gedaan, bleek dat de ionisatiepennen zo ongeveer aan het einde van hun levensduur waren. (Die kosten ca. € 30 per stuk, excl. montage en voorrijkosten.)
“Wanneer is er voor het laatst onderhoud op deze ketel gedaan?” vroeg de monteur met enige klem. Of klonk het verwijtend?
“Niet,” antwoordde ik trots. Dat geld hebben we ons bespaard en zestien jaar zonder haperen dienst doen is lang voor een cv ketel. Wat dat betreft lof aan Nefit.

Nu hebben we een ketel die nog beter is voor het milieu. En als de rente en/of energieprijzen stijgen, ons nog wat geld oplevert ook. De besparing is momenteel pakweg € 20 per jaar. Daar doe je het niet voor, wel voor het milieu en de ontzorging. Want al het onderhoud en service wordt gedurende twaalf jaar door Remeha verzorgt.

Brom-Ohmmmm

eVita - sterlingmotorVorige winters, toen het nog echt vroor (weet u nog?) hoorden we de Nefit ‘s nachts inschakelen. De modulerende brander leek een optrekkend voertuig. De eVita is anders. eVita bromt – op een gelijke toonhoogte, heel zachtjes, aangenaam. Dat wil zeggen: de sterlingmotor bromt – het doet denken aan het rustgevende ‘ohm-chanten’ van Tibetaanse monniken.
Deze strilingmotor maakt elektriciteit van gas – de warmte is een restproduct en die wordt gebruikt voor de verwarming van het cv- en boilerwater. Als de sterlingmotor de warmtevraag niet aan kan, dan wordt er een heuse brander bijgeschakeld. Dat is (dus) alleen in barre tijden.


eVita - de hangplek is klaarDe ketel hangt aan de muur, tegen een rubberen mat om trillingen te absorberen. Bouten en schroeven zijn, om diezelfde reden, met rubberen pluggen in de muur bevestigd en de leidingen zijn met flexibele verbindingen aan de ketel verbonden.


Traplopende kar

Het is een zware ketel die met een ingenieuze steekwagen naar boven wordt gebracht. Traplopen is geen bezwaar door een dubbele set kantelende wielen. Het karretje krikt ook de ketel omhoog. Zo wordt eVita precies op de beoogde hangplek gereden. In feite hangt ze in een stalen rail.

eVita - transportwagente loopt trap

eVita - transportwagente loopt trap - detail


Installatie duurt een dag

Met het wegnemen van de oude ketel en het ophangen van de eVita is, mits er geen onvoorziene dingen gebeuren, een ongeveer dag gemoeid. Niet meer. Vooraf is de monteur ook komen kijken of wat Remeha had doorgegeven wel klopte. Check, check, double check.

eVita - hangen

eVita - hangen - klaar


En zo ziet het er uit. Een saaie witte brommende kast, rechts naast de boiler. Maar wel een die bijdraagt aan een beter milieu!

Plaats een reactie