Groentenambassadeur van Dutch Cuisine

Dutch Cuisine is een organisatie die staat voor de goede Nederlandse keuken. Dat wil zeggen zo veel mogelijk lokale ingrediënten, korte ketens en koken in het seizoen. Ze kent veel koks als ambassadeurs. En nu ook MergenMetz. In de speciale rol van groentenambassadeur.

Dutch Cuisine gaat de Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart zetten voor een breed publiek. Een eetcultuur die uniek is in de wereld en waar we trots op zijn. Met smaak, gezond en verantwoord koken vanuit onze creativiteit en eigenzinnigheid, ons vrijdenken en pragmatisme en altijd vanuit het principe: less is more. Deze waarden weerspiegelen wie we zijn en waar we voor staan. Zij zijn onze identiteit, ons DNA. Daarnaast hanteren we vijf principes die duurzaam zijn voor mens en milieu en leidend in ons dagelijks handelen. Deze principes vind je terug in ons manifest.

Onlangs heb ik

mijn handtekening gezet onder het ambassadeurschap van Dutch Cuisine.
Waarom?
Mijn geuzennaam is groentenfundamentalist en naar mijn volle overtuiging bieden groenten een enorm pallet aan smaken.
Vanaf dat ik een jaar of vijf oud was, heb ik altijd een moestuin gehad. Sedert 2004 ligt de focus (ook) op oude rassen en bijzondere gewassen. En alles binnen het seizoen en bij voorkeur regionaal geteeld.
Meer en gevarieerd groenten eten is gezond en beter voor het milieu.
De kennis over wat er allemaal aan groenten bestaat, is de laatste decennia in ras tempo geslonken. Soorten verdwenen, andere bleven maar zijn zodanig “verbeterd” dat nieuwe rassen vooral machinaal goed te verwerken zijn. Over de smaak valt te twisten.
Zoals bij de introductie van veel nieuwe ingrediënten en gerechten vervullen chefs een voorbeeldfunctie in de maatschappelijke veranderingen. Ik zet mij daar graag voor in, ik deel graag mijn kennis. En dat is in  goed gezelschap (kijk hier).


We mogen bij gelegenheden voor chefs en andere mensen presentaties verzorgen over groenten en groenten in seizoenen. Daar horen zeker ook oude rassen bij en alle eetbare gewassen, niet beperkt tot de moestuin. We gaan het beleven. Chefs, wat dachten jullie van yacon?

Daar zijn we het mee eens…..
… maar deze foto is hartstikke fout.

Ook voor goede chocola

Met mij, met groenten, krijgt Dutch Cuisine ook een chocolade-evangelist. Dan hebben we het over de andere hobby: ClearChox. Nu gaat het a priori niet direct om marketing van het ClearChox-assortiment als wel om werkelijk eerlijke handel en de rijke wereld van chocola met haar bijzondere smaken. Veel chefs hebben daar nauwelijks weet van. Zij en veel andere Nederlanders denken dat wat bij de supermarkt ligt chocola is.

Chefs vertellen graag waar hun groenten vandaan komt, de vis, het vlees. Maar de chocola komt uit een grote, anonieme zak van Big Chocolate.

Er is nog een lange weg te gaan. In de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft Albert Heijn ons aan de wijn geholpen. Dat begon met Pinard Rosé en Vin du Patron. Nu weten we allemaal dat er wijnen zijn van € 3,95 en € 39,50 en we beseffen dat er smaak- en kwaliteitverschil is. Het afgelopen decennium is het met koffie dezelfde weg gegaan. Chocola is met wijn te vergelijken: rassen, terroir en de maker spelen een grote rol.
ClearChox is ver boven fairtrade. De boer moet bekend zijn en iedereen in de korte, transparante  handelsketen krijgt een eerlijke vergoeding.

Dutch Cuisine – uit de brochure lokaal voedsel – chocolade is niet lokaal

Hoe het zo kwam

Zomer 2018 meldde Monique Mulder zich om een afspraak te maken. Zij had via Joke Mammen van Bijzondere Collecties (primo 2019 verandert de naam in Allard Pierson Kennisinstituut) van de Universiteit van Amsterdam vernomen van Stichting Culinair Erfgoed van de Lage Landen. Daar zijn wij ook nauw bij betrokken. Aldus geschiedde.
Toen Monique gaande het gesprek meer over onze activiteiten had gehoord en de tuinen had gezien, vroeg ze of ik groentenambassadeur wilde worden.
“Ja,” zei ik, “maar dan krijg je dus ook CELL en chocola erbij. Het hele pakket. Wij zijn onlosmakelijk verbonden.”
En na een van de volgende bestuursvergaderingen van Dutch Cuisine meldde Monique zich weer: “Het bestuur is akkoord.” Er ging veel tijd overheen, maar goede dingen mogen duren.

Plaats een reactie

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.