Eet u kroket? Bent u schizofreen?

De crisis laat haar eerste sporen achter in het consumentengedrag. Vanmorgen trakteerde De Volkskrant ons op een artikel dat het goed gaat met de omzet aan kroketten en bitterballen. Vanmiddag bestempelde een deskundige op Radio 1 ons gedrag als schizofreen. We weten niet wat we willen.

Kroket

broodje kroket.pngHet restaurantbezoek loopt achteruit, aldus de vaste reclame- en markeringdeskundige Charles Borremans van Radio Kassa. Met Albert Heijn en andere supermarkten gaat het goed: we blijven wat vaker thuis dineren. Volgens het Volkskrant-artikel, volgens het CBS, daalde in het laatste kwartaal van 2008 de omzet in de horeca. Dat van de cafetaria's steeg daarentegen met 1,8%. (En reken maar: dat zijn heel veel kroketten en porties friet!). Kortom: we gaan minder uit eten en als we gaan, gaan we naar de snackbar. 
Dit vinden wij van MergenMetz toch wel bedenkelijk gedrag. Ga dan een keer goed uit eten en eet daarna extra zunig.

 

Bent u een struisvogel?

gierVolgens Borremans vertonen consumenten in crisistijd schizofreen gedrag. Wij, consumenten, worden grosso modo in de volgende categorieën ingedeeld – uiteraard in het Engels, want dat is de taal van de marketing:

ostriches (Struisvogels)
Zij die doen alsof er niets aan de hand is.

crash-dieter
Zij die subiet op alles gaan bezuinigen. Ze besteden niets meer aan luxe goederen en bezuinigen op alles wat ze nog wel kopen.

scrimper (Schrapers)
Zij hanteren de kaasschaaf: overal wat minder. Niet op vakantie in Namibië, maar naar Zeeland. Of zo.

vultures (Aasgieren)
Zij jagen op koopjes. Zij slaan nu hun slag door dure goederen te kopen (auto, tv enz.) tegen een lage prijs.

Het is de vraag wie het gelukkigst is. Aasgieren zeker. Crash-dieters waarschijnlijk ook. Aan het eind van de rit kunnen de struisvogels er wel eens bekaaid vanaf komen. En de schrapers zijn o.i. nergens echt gelukkig mee. Dan kan je je beter eens te buiten gaan en wat anders helemaal niet doen.

Plaats een reactie