Handboek trekvogels

Een nieuw vogelboek voor de collectie – blijkbaar is vogels kijken nog altijd populair. Dit boek gaat over trekvogels en is geschreven door twee Franse wetenschappers die vooral gespecialiseerd zijn in geluiden. Dat zie (en hoor) je terug. Vooral een fijn boek dus als je hulp wil bij het uitvogelen van de geluiden van trekvogels.

Dit boek is met name een soortenoverzicht van trekvogels. De indeling volgt niet de standaard indeling en volgorde van de meeste vogelgidsen, maar is op hoofdlijnen eerst thematisch geordend. Dat kan behulpzaam zijn om snel iets op te zoeken – is het een roofvogel? Is het een watervogel? -, maar voor doorgewinterde vogelaars is het misschien juist minder handig. Het boek heeft voor een handboek ook wel een kloek formaat; het past nog wel in de rugzak of in de autodeur of fietstas, maar niet meer in zo’n handige zak op het groene vest van de vogeltrekteller.

Vermeldenswaard is in dat verband dat het oorspronkelijk, in het Frans, twee boeken waren, die in de Nederlandse uitgave samengevoegd zijn tot één. Het is overigens een uitstekend verzorgd boek vertaald door Ger Meesters.

TitelHandboek Trekvogels
VanStanislas Wroza & Julien Rochefort
UitgeverNoordboek
ISBN978 94 6471 085 4
Verschenen12 april 2024
Prijs€ 39,90
Verkrijgbaar bijGa bij voorkeur naar de echte boekhandel van steen en cement. Als je toch online wil kopen, neem dan deze webwinkel. Dat is een echte.

Groepen trekvogels

Dit boek groepeert de trekvogels in
i) Vliegende trekkers,
ii) Struiktrek,
iii) Watervogels,
iv) Roofvogels, en
v) Nachttrekkers.
Die laatste krijgen veel aandacht, en er is ook een uitgebreide inleiding over hoe je in de nacht goed vogels kunt tellen, bijvoorbeeld over de te gebruiken apparatuur. (Oorspronkelijk hadden de nachttrekkers een heel eigen boek!) En dan is er nog speciale aandacht voor ‘Grote Stille Oevervogels’ (zoals de ooievaar) en zeetrekkers (een paar, want daar gaat dit boek niet over, we blijven op vaste grond).

De verschillende onderdelen van het boek hebben verschillende pagina-kleuren, wat praktisch is. Per vogel is er een korte beschrijving en een foto (geen tekening dus – ik ben persoonlijk een tekeningenmens, die zijn toch vaak helderder, maar het zijn wel mooie foto’s natuurlijk).

Sonogram

De beschrijvingen hebben meer dan in andere vogelgidsen aandacht voor trekpatronen: wanneer kun je deze vogels verwachten, vliegen ze solo of in groepen? Dat soort dingen. Ook is er per vogel een geluidsdiagram. Die diagrammen zijn de hoofdzaak van dit boek. Geen beschrijving van het geluid, à la tuut-prrr-tuuterdetuut of prrr… ta lie loe, maar een grafische weergave met korte uitleg in het diagram erbij. Een sonogram, heet dat, zo lezen we, hoewel die term in het Nederlands niet echt in gebruik lijkt. Heel fijn is dat er naast de sonogrammen telkens ook scanbare QR-codes staan, die verwijzen naar een af te luisteren opname van het werkelijke geluid van de desbetreffende vogel. Getest, en het werkt!
Een mooi boek, weer net een andere insteek dan andere vogelboeken, en daardoor kan het voor sommige vogelaars een goede toevoeging zijn aan de boekenkast.