Wij waren op de BIO Beurs – online

Door de covid-19-maatregelen dit jaar geen twee dagen beurs in de IJsselhallen in Zwolle, maar een hele week online. Wandelen langs marktkramen en even een praatje maken was er niet bij, althans heel anders. Virtueel bezoek en veel online presentaties. Een bijzondere en levendige BIO Kennisweek.

Je checkt in bij de balie, de deur wordt voor je opengehouden als je een zaal betreedt en er zijn meer dan genoeg chatrooms. Er waren meer dan negentig workshops. We hebben aan drie deelgenomen; een kleine greep en gevoel van de beurs. Maar dat gevoel was wel goed. Er ontstonden interessante gesprekken. Een fijne open sfeer; hier kan je goed netwerken.

Workshop
“Een regio merk voor lokale producten in de supermarkt”

Sprekers: Hans Kok (Jumbo Hans Kok uit Colmschate), Arjuna Huis in ‘t Veld (biologische melkveehouderij De Melkbrouwerij uit Lettele) en René de Bruin (SPN/Streekwijzer).

Zeven lokale boeren uit Deventer en omgeving gaan onder één merknaam leveren aan twaalf supermarkten in de buurt. De winkels maken meters op hun schappen vrij voor de streekproducten. Ze komen te staan waar ze horen: zuivel bij zuivel, groente bij groente, kroket bij kroket. De prijs mag iets hoger liggen dan van de gangbare producten. De ervaring leert dat de consument bereid is iets meer te betalen voor een vers product uit de streek. Deelnemende boeren hoeven niet strikt biologisch te zijn.
Hier ontstaat discussie over.
De onderliggende motivatie is dat biologisch soms meer gangbaar lijkt en soms boeren, die niet officieel biologisch zijn, meer doen voor het product, het welzijn van dieren, milieu, duurzaamheid of weidegrond.
Het gaat om het verhaal.

Met dit initiatief wordt lokaal eten voor iedereen meer toegankelijk. Je hoeft niet meer op zaterdag zes of zeven boerderijen langs te gaan. Dat is misschien een leuk uitje, maar wekelijks is dat voor de meesten van ons niet erg realistisch. En de boer heeft op deze manier een goed verkoopkanaal. Aan het enthousiasme in de workshop te horen, is er een vruchtbare samenwerking ontstaan, waarin van elkaar wordt geleerd. Binnenkort liggen de streekproducten in de schappen. We zijn reuze benieuwd naar hoe het verder gaat.

Workshop
“Serenade; effectieve bescherming tegen bodem gebonden ziekten in biologische land- en tuinbouw”

Spreker: Sander Uwland.

Sander geeft een heldere presentatie over de werking van Serenade bij de teelt van biologische aardappels. Serenade bevat een stambacterie en is daarmee 100% natuurlijk. Onderzoek geeft goede resultaten voor bescherming tegen bodemziekten, zoals schurft bij aardappel. Serenade bevordert de groei en de aardappel bevat zelfs meer mineralen. Voorlopig is het veel promotie van Bayer, een reactie uit de hoek van de professionele telers is niet bekend. Het lijkt een goede oplossing voor het telen van biologische aardappels; het geeft een mooiere en betere opbrengst. Zonder chemie bleek het lastig bodemziekten te bestrijden. Dan lijkt een bacterie een goed en natuurlijk alternatief. 

Workshop
“Bedrijfskundige realiteit voedselbossen”

Spreker: Wouter van Teeffelen

Wouter vertelt en stelt vragen als:
“Hoe commercieel kan een voedselbos zijn?”
“Is het eigenlijk wel de bedoeling dat een voedselbos commercieel wordt? En kun je het vergelijken met een fruitteeltbedrijf?”
Wil je het commercieel maken dan begint het bij de juiste keus van de grond; ga je voor dure landbouwgrond of natuurgrond. Ideeën om omzet te genereren zijn bijvoorbeeld: samenwerken met de horeca, zelfpluk organiseren, samenwerken met de lokale supermarkt of bijvoorbeeld tiny houses verhuren.
Uiteraard is het ook van belang op te letten hoe de productie is van de planten die je kiest. Misschien wel het allerbelangrijkste advies van Wouter; maak een goed bedrijfsplan en focus.
Maak keuzes en probeer niet alles te doen. Lees ook dit artikel van Wouter op Foodlog.

Foto: Wouter van Teeffelen Twitter

Gemis

Het niet kunnen ervaren, voelen en vooral proeven van vernieuwende, verbeterde of oude bekende producten is tijdens de BIO Kennisweek een gemis. Wel kon je deelnemende bedrijven online bezoeken en chatten. Via een filmpje maak je kennis met het product. We lichten er drie uit:

A2 melk van Boerderij Boterhuys

Foto van website Boerderij Boterhuys

Hun kudde, bestaand uit zestig gehoornde koeien, is een bonte mix van allerlei rassen waaronder MRIJ, Blaarkop, Scandinavisch Roodbont, Brown Swiss, Fleckvieh, Fries Hollands en Holsteiner. Met deze koeien leveren ze biologische A2-melk producten. A2-melk is melk van koeien met het A2/A2 DNA, dat een eiwit bevat dat voor mensen met een koemelkallergie vaak wel kan worden verdragen. De meeste koemelk, die wij in Nederland nuttigen bevat het eiwit A1-bètacaseïne. Bij oude rassen bevat koemelk caseïne type A2 net als in geiten- of schapenmelk. Type A2 geeft minder snel een reactie en is minder slijmvormend. 

Boerderij Boterhuys zoekt nog verkopers voor hun A2-melkproducten, waaronder ook vla en yoghurt in glazen flessen.

Ecostoof

Wat leuk om de Ecostoof tegen te komen. Hij bestaat al jaren en is al bijna net zo lang bij MergenMetz in gebruik. De Ecostoof is een praktisch en modern alternatief voor de hooikist. Met deze ecostoof, gemaakt van textiel en kurk, gaat het garen van eten bijna vanzelf. Je doet de ingrediënten in een pan en brengt het aan de kook, soms even doorkoken, zoals bij volkorenrijst. Vervolgens doe je de pan met inhoud in de Ecostoof. Het eten gaart vanzelf en behoudt al haar voedingstoffen. Smaak blijft behouden of wordt zelfs nog beter omdat de aroma’s van de ingrediënten in het gerecht trekken. En dat alles met maar heel kort energieverbruik. Ook handig op de camping.

Geitenkefir van de De Bonte Weide

Fermenteren is hip, kefir is een trend en op de beurs staat De Bonte Weide met geitenkefir. Waarom kefir van geit? Ze vertellen dat geitenmelk lichter verteerbaar is en mineralen worden beter opgenomen. Mensen met een lactose-intolerantie verdragen vaak wel geitenkefir. (Hadden we het hiervoor niet over A2-casseïne?) Een beetje van de “oude” kefir wordt toegevoegd aan verse rauwe geitenmelk en zo ontstaat na een dag of wat nieuwe kefir. De geitenkefir is rijk aan vitamines, mineralen en probiotica. De smaak is licht tintelend en fris. De vraag naar geitenproducten neemt steeds meer toe. In november 2020 schreef Biojournaal dat daarmee helaas ook dierenleed onder de geiten toeneemt. (Wij schreven al in 2012 over geitenvlees en de bokjes.)
Dus fijn om hier een biologische geitenboerderij te treffen, die naar eigen zeggen wel goed zorgt voor dier en natuur. Of het nu kefir is of een ander product van geit, het is ook hier steeds belangrijker op te letten waar het vandaan komt. Wat is het verhaal erachter?

Plaats een reactie