Zondag 5 september 2021 werden we op de markt bij De Groene Afslag uitgenodigd om deel te nemen aan Reaction. Uiteindelijk doel is een keten te vormen van duurzame, sociale lokale ondernemingen. We zeiden ja.
Woensdag 8 september ontvangen we een persbericht:
Waargebeurend verhaal
Nederland kent talloze duurzame, sociale, en lokale ondernemingen. Die moeten opboksen tegen grote winkelketens, die vol liggen met goedkope spullen waarvan we niet precies weten hoe, door wie, en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt.
Daarom begint filmmaker Kees Brouwer zijn eigen keten: de Reaction. De keten bestaat uit een verzameling ondernemers die bewijzen dat het anders kan: “Ik wil laten zien dat er voor élk dagelijks product alternatieven bestaan die niet ten koste gaan van mens en milieu. De producten zijn er al, maar niemand weet waar te koop. Daarvoor is de Reaction.”
VPRO volgt filmmaker Kees Brouwer in een waargebeurend verhaal over een nieuwe eerlijke winkelketen in wording.
Wat als er een winkelketen bestond waarin geen filiaal hetzelfde was? En waarin het maken van iets moois en duurzaams belangrijker is dan het maken van winst? Zo’n soort keten moet de Reaction worden. Een keten van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks etc, die zich willen verenigen om zo een vuist te maken tegen het grootkapitaal en het niet altijd transparante assortiment van internationale winkelketens. “Want,” zo vindt Kees, “iedereen heeft recht op kwaliteit in alle opzichten.”
[Tot zover het persbericht]
Waarom doen wij mee?
Al lang geleden en nog steeds zijn wij betrokken bij kleine lokale initiatieven. Zo ontwikkelden wij de website voor Erkend Streekproduct, of die van Veld & Beek, om maar eens iets te noemen.
Nu zijn wij, De Tuinen van MergenMetz, geen winkel in de zin van boerderijwinkel of delicatessenzaak in een winkelstraat. We staan echter wel voor lokale, goede, eerlijke voeding. En dat geldt ook onze andere hobby ClearChox. In 2004 schreven we al bij ‘over ons’ dat we niet geloven in het dogma van ‘economische groei’. Groei is nooit eeuwig, het is eindig. Een beeld dat werd gesteund door de boeken Geld en Duurzaamheid en recent nog Fantoomgroei. Inmiddels maakt de klimaatcrisis ons duidelijk dat we moeten ophouden met het gesleep van goederen over de hele wereld. In elk geval drastisch verminderen. Dus meer lokaal, meer biologisch.
Manifest
Reaction kent een manifest en, als je vindt dat je erbij hoort, je kan je aanmelden. Kijk hier voor meer.
Genoeg is genoeg op Dutch Design Week
Tijdens de Dutch Design Week (16-24 oktober 2021) in Eindhoven staat Kees met de Reaction-bus op het Ketelhuisplein. In de bus staat een grote verscheidenheid van artikelen uitgestald van wat er allemaal bij de Reacton-filialen te koop is. Denk aan prijswinnend bier en gin of heerlijke ambachtelijk geproduceerde kaas. Kees is tijdens de Dutch Design Week onderdeel van een tentoonstelling van ontwerper Arne Hendriks die gaat over content zijn met genoeg en niet altijd op zoek zijn naar meer. En dan ook meteen op tv te zien:
Zondag 17 oktober om 20.20 uur op NPO2
Kijk terug op NPOstart.
heel mooi verwoord! MergenMetz is een prachtig filiaal, een voorbeeld van wat de reaction voor ogen heeft. met mergenmetz en vele anderen maken we een mooie keten van verandering, van bewustwording. dank .
Rechtstreex is ook zo’n mooi regionaal initiatief: sinds de start bestel ik wekelijks zo veel mogelijk verse producten via het verdeelpunt in Gouda op het terrein van GoudAsfalt. Het sortiment wordt almaar groter en het aantal verdeelpunten vanuit Rotterdam ook. Lokaal, kleinschalig en seizoen gerelateerd zijn de uitgangspunten.
Goede zaak, stap goed kant op. Samen stappen zetten.
Super weitet so, wäre auch etwas für Deutschland.
Erg interessant programma, veel interesse om meer over te weten hoe ik mee kan werken aan het duurzaam leven.
Heb zelf een kapsalon,en in de jaren 80 deed ik al aan een shampoo bar voor navulling, dus vandaar mijn interesse.
M.v.g.Sylvia zweers
Wat als we nou letterlijk alle verpakkingen en spullen mogen terugbrengen naar de winkels waar we ze gekocht zijn?
– zodat die winkels zelf verantwoordelijkheid nemen voor de retourstroom, net als met statiegeld?
– zodat elke producent de verpakkingen en de gebruikte spullen ook weer terug kan ontvangen met de retourstroom en het circulair kan leren verbeteren .
Zulke winkels zoek ik.
En nog iets:
– wat als de Consumentenbond bij elk product en elke dienst gaat aangeven hoe milieubelastend het is en wat de True, True-price is? Zodat ieder echt goed geïnformeerd wordt? En dat ze de echt milieubewuste producten de Aan te prijzen producten gaan noemen?
Nu is de ‘Consumentenbond’ alleen maar voor meer consumeren. Ze prijzen veel onnodige troep aan zonder de gevolgen ervan aan te wijzen.
Misschien iets voor Reaction?