ACTION geeft REACTION

Zondag 5 september 2021 werden we op de markt bij De Groene Afslag uitgenodigd om deel te nemen aan Reaction. Uiteindelijk doel is een keten te vormen van duurzame, sociale lokale ondernemingen. We zeiden ja.

Twee extremen, zoals fast food tot de wereldwijde Slow Food-beweging leidde

Woensdag 8 september ontvangen we een persbericht:

De Groene Afslag, Laren; Kees Brouwer in foodtruck – foto: VPRO

Waargebeurend verhaal

Nederland kent talloze duurzame, sociale, en lokale ondernemingen. Die moeten opboksen tegen grote winkelketens, die vol liggen met goedkope spullen waarvan we niet precies weten hoe, door wie, en onder welke omstandigheden ze zijn gemaakt.
Daarom begint filmmaker Kees Brouwer zijn eigen keten: de Reaction.  De keten bestaat uit een verzameling ondernemers die bewijzen dat het anders kan: “Ik wil laten zien dat er voor élk dagelijks product alternatieven bestaan die niet ten koste gaan van mens en milieu. De producten zijn er al, maar niemand weet waar te koop. Daarvoor is de Reaction.”
VPRO volgt filmmaker Kees Brouwer in een waargebeurend verhaal over een nieuwe eerlijke winkelketen in wording.

Wat als er een winkelketen bestond waarin geen filiaal hetzelfde was? En waarin het maken van iets moois en duurzaams belangrijker is dan het maken van winst? Zo’n soort keten moet de Reaction worden. Een keten van ondernemers, ambachtslieden, ontwerpers, kunstenaars, boeren, koks etc, die zich willen verenigen om zo een vuist te maken tegen het grootkapitaal en het niet altijd transparante assortiment van internationale winkelketens. “Want,” zo vindt Kees, “iedereen heeft recht op kwaliteit in alle opzichten.”

[Tot zover het persbericht]

De Reaction-bus onderweg – foto: VPRO

Waarom doen wij mee?

Al lang geleden en nog steeds zijn wij betrokken bij kleine lokale initiatieven. Zo ontwikkelden wij de website voor Erkend Streekproduct, of die van Veld & Beek, om maar eens iets te noemen.
Nu zijn wij, De Tuinen van MergenMetz, geen winkel in de zin van boerderijwinkel of delicatessenzaak in een winkelstraat. We staan echter wel voor lokale, goede, eerlijke voeding. En dat geldt ook onze andere hobby ClearChox. In 2004 schreven we al bij ‘over ons’ dat we niet geloven in het dogma van ‘economische groei’. Groei is nooit eeuwig, het is eindig. Een beeld dat werd gesteund door de boeken Geld en Duurzaamheid en recent nog Fantoomgroei. Inmiddels maakt de klimaatcrisis ons duidelijk dat we moeten ophouden met het gesleep van goederen over de hele wereld. In elk geval drastisch verminderen. Dus meer lokaal, meer biologisch.

Manifest
Reaction kent een manifest en, als je vindt dat je erbij hoort, je kan je aanmelden. Kijk hier voor meer.

Genoeg is genoeg op Dutch Design Week

Tijdens de Dutch Design Week (16-24 oktober 2021) in Eindhoven staat Kees met de Reaction-bus op het Ketelhuisplein. In de bus staat een grote verscheidenheid van artikelen uitgestald van wat er allemaal bij de Reacton-filialen te koop is. Denk aan prijswinnend bier en gin of heerlijke ambachtelijk geproduceerde kaas. Kees is tijdens de Dutch Design Week onderdeel van een tentoonstelling van ontwerper Arne Hendriks die gaat over content zijn met genoeg en niet altijd op zoek zijn naar meer.  En dan ook meteen op tv te zien:

Zondag 17 oktober om 20.20 uur op NPO2


2 gedachten over “ACTION geeft REACTION”

  1. heel mooi verwoord! MergenMetz is een prachtig filiaal, een voorbeeld van wat de reaction voor ogen heeft. met mergenmetz en vele anderen maken we een mooie keten van verandering, van bewustwording. dank .

    Beantwoorden
  2. Rechtstreex is ook zo’n mooi regionaal initiatief: sinds de start bestel ik wekelijks zo veel mogelijk verse producten via het verdeelpunt in Gouda op het terrein van GoudAsfalt. Het sortiment wordt almaar groter en het aantal verdeelpunten vanuit Rotterdam ook. Lokaal, kleinschalig en seizoen gerelateerd zijn de uitgangspunten.

    Beantwoorden

Plaats een reactie