De crisis laat haar eerste sporen achter in het consumentengedrag. Vanmorgen trakteerde De Volkskrant ons op een artikel dat het goed gaat met de omzet aan kroketten en bitterballen. Vanmiddag bestempelde een deskundige op Radio 1 ons gedrag als schizofreen. We weten niet wat we willen.
Kroket
Dit vinden wij van MergenMetz toch wel bedenkelijk gedrag. Ga dan een keer goed uit eten en eet daarna extra zunig.
Bent u een struisvogel?
Volgens Borremans vertonen consumenten in crisistijd schizofreen gedrag. Wij, consumenten, worden grosso modo in de volgende categorieën ingedeeld – uiteraard in het Engels, want dat is de taal van de marketing:
ostriches (Struisvogels)
Zij die doen alsof er niets aan de hand is.
crash-dieter
Zij die subiet op alles gaan bezuinigen. Ze besteden niets meer aan luxe goederen en bezuinigen op alles wat ze nog wel kopen.
scrimper (Schrapers)
Zij hanteren de kaasschaaf: overal wat minder. Niet op vakantie in Namibië, maar naar Zeeland. Of zo.
vultures (Aasgieren)
Zij jagen op koopjes. Zij slaan nu hun slag door dure goederen te kopen (auto, tv enz.) tegen een lage prijs.
Het is de vraag wie het gelukkigst is. Aasgieren zeker. Crash-dieters waarschijnlijk ook. Aan het eind van de rit kunnen de struisvogels er wel eens bekaaid vanaf komen. En de schrapers zijn o.i. nergens echt gelukkig mee. Dan kan je je beter eens te buiten gaan en wat anders helemaal niet doen.