Het fossiele brandstof-dilemma

De krantenkoppen van gisteren en vandaag, dat biodiesel niet werkelijk bijdraagt tot een schoner milieu, de uitzending van Zembla, zondagavond j.l., over klimaatcompensatie door bosaanplant, maken maar één ding duidelijk: wij kunnen niet op dezelfde voet fossiele energie blijven verbruiken.

Twee maren

Nog los van het feit dat het planten van bos in Oeganda plaatselijk veel leed teweeg brengt, zijn het druppels op een gloeiende plaat. Als we het reizen met het vliegtuig willen compenseren door bomen te planten, dan moeten we heel veel bos planten. Bos op de plaats waar niet eerder is gekapt, maar bos op heus braak terrein. Wereldwijd is hier nog ruim 2 miljard hectare van. We citeren de website van Milieu Centraal: "Nieuw bos kan hier ongeveer 75 tot 125 gigaton CO2 opnemen. Dat is net zoveel als de wereldwijde uitstoot van de komende 15 tot 25 jaar. Als we nu investeren in bos, kopen we tijd om de duurzame energiebronnen zo te ontwikkelen dat we die volop kunnen inzetten tegen de tijd dat de bossen volgroeid zijn." Merk op dat geplant bos honderd jaar moet staan, wil het het beoogde effect hebben.
 
 
Daarbij moeten twee 'maren' worden geplaatst:

1.    ….. dan moeten de sprieten van het nieuwe bos eerst voldoende grote bomen zijn
en
2.    ….. dan moeten we ophouden met het kappen van bestaand bos.

Voedselprijzen

En daar wringt de schoen. Om bijvoorbeeld biodiesel te produceren is meer landbouwgrond nodig. En als kappen van bos niet kan, dan gaat het ten koste van de voedselproductie. Is er minder voedsel, dan stijgen de prijzen. En dat is nu al te merken.

Het enige dat helpt is het drastisch reduceren van gebruik van fossiele brandstof. Minder vliegen, minder auto rijden, spaarlampen gebruiken, de kachel een graadje lager. Van die dingen. Dat levert direct veel meer op dan het planten van een spriet.

Waterstof

Waterstof is de brandstof van de toekomst. Het is schoon en kan worden gemaakt met natuurlijke stroom: uit waterkracht, wind- of zonne-energie. BMW heeft enkele jaren geleden zijn Hydrogen 7 gepresenteerd. Deze mocht rondjes rijden om Berlijn, waar een waterstofpomp was neergezet. Nu komt Honda met de FCX Clarity. Honda levert er de waterstofpompen bij.
Het is een begin.
Maar het kan razendsnel gaan. Net zo snel als de PC in ons leven is geïntegreerd. Net zo snel als we wereldwijd aan het Internet zijn geraakt. En hopelijk nog sneller.

Lees hier het stuk 'standpuntpunten klimaatcompensatie' op de website van Milieu Centraal.

Lees hier het stuk 'Biodiesel in vervoer schaadt milieu' uit NRC van 4 maart. (Vanwege de houding van de dagbladen over teksten op het Internet, brengen we geen links meer aan naar hun websites.)

Plaats een reactie