Dat hebben wij weer. Zo’n vijftien jaar geleden kochten wij een flinke set pannen van Demeyere. Dertig jaar garantie. Iets later kochten we bij de serie een kleine koekenpan met speciale antiaanbaklaag. Daarvan laat nu de bodem los. Demeyere wijst een fabricagefout van de hand. Dat snappen we niet.
Demeyere pannen worden geacht van superieure kwaliteit te zijn. De prijs is er naar. De onderkant (!) van de koekenpan is heter dan 270o C geworden, zegt Demeyere, en dat mag niet, zegt Demeyere. Termen noblesse oblige of coulance komen niet in het woordenboek van het bedrijf voor. U bent gewaarschuwd.
“Demeyere wijst altijd klachten af.”
De bodem van het 20cm-koekenpannetje liet dus los. We koken al sinds mensenheugenis en tellen meerdere koekenpannen, een grillpan meegeteld. Nooit problemen; in al die jaren ook nooit een pan hoeven te vervangen
. Wat met deze pan is gebeurd hebben we niet eerder meegemaakt.Maar eens moet de eerste keer zijn, heet het.
Met dertig jaar garantie in ons achterhoofd gingen we goedgemutst terug naar de winkel. Toen we pan inleverden waarschuwde de eigenares al: “Ik moet zeggen dat ik er een hard hoofd in heb. Demeyere wijst bijna altijd alles af.”
Na een week of drie worden we opgebeld. De pan is retour gekomen. Met een brief (e-mail) van Demeyere.
“Het is zoals we vermoedden,” vertelt de winkelier door de telefoon.
“Maar er zit toch dertig jaar garantie op?” werp ik tegen.
“Niet op deze pan. Daar zat vijf jaar op. Deze pan is van het oude type met gelijmde bodem. Daar is Demeyere al lang mee gestopt. Ze zijn overgestapt op de 7-laags rvs koekenpannen met doorlopende bodem. Geen gelijmde bodem meer, maar een pan die uit een stuk waarvan de bodem naadloos in de rand omhoog gaat.” Deze techniek draagt bij Demeyere de naam Multiline.
“Ja. Zo’n koekenpan hebben we toen ook gekocht,” refereerde ik aan onze 40 cm koekenpan; van binnen en van buiten rvs.
We realiseren ons nu dat we toentertijd een volledige nieuwe set hadden aangeschaft, incluis de grote koekenpan, en dat ons daarna nog een oud model met speciale antiaanbaklaag is verkocht. Dat wisten we niet. En het winkelierspaar op dat moment misschien ook niet, want we kennen hen als bijzonder vriendelijk en betrouwbaar.
“De antiaanbaklaag functioneerde ook niet erg,” vervolgt de winkelier “Daar hebben ze nu ook wat anders voor.”
Dat hadden we gemerkt. Vanaf het eerste gebruik bakte alles gewoon aan. Eigenlijk hadden we een gewoon koekenpannetje met zwarte binnenbodem. Dus gebruikten we het amper. Misschien een enkele keer per maand. Voor één gebakken ei of iets dergelijks, zodat we daarvoor het zware ding van 40 cm niet hoefden op te warmen. Kortom als het tweehonderd vierhonderd keer is gebruikt – wat dus normaal binnen een of twee jaar het geval kan zijn – is het veel.
Demeyere vond dus dat de antiaanbaklaag Duraglide® niet voldeed en ze waren bovendien al afgestapt van de gelijmde bodem. De nieuwe antiaanbaklaag heet kennelijk nu Duraslide®. Het scheelt één letter maar is iets heel anders. Enfin, als het oude geweldig was, hadden ze dat niet gedaan.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat die waarschuwing op de verpakking van de pan heeft gestaanIn de brief
zegt Demeyere ze dat ze geen fabricagefout hebben vastgesteld. Dat was voorspelbaar en conform de winkelier had gezegd. Het had Demeyere gesierd als ze dit wel hadden erkend of coulance hadden betracht. Bovendien schrijven ze dat de antikleeflaag is verbrand en is weggesleten. Maar, los van het feit dat deze laag nooit heeft gedaan wat ze zou moeten doen, beste firma Demeyere, dit betreft niet onze klacht. Het is de onderkant, de bodem, die los laat!Men verwijt ons dat we de pan te heet hebben gemaakt. Uit de brief maken we op dat de bodem loslaat bij een temperatuur boven de 270o C. Let wel, we hebben het hier over de onderkant van een koekenpan. Opmerkelijk, daar de temperatuur van een vlam al tussen de 300o en 1100o C ligt en die van een gasfornuis 1500o C kan halen. En het lijkt onwaarschijnlijk dat die waarschuwing ooit op de verpakking van de pan heeft gestaan.
Niet groot
Oud, slecht pannetje of niet. Er deugt onzes inziens iets niet. We zijn teleurgesteld in de wijze waarop een vooraanstaand merk als Demeyere reageert. We hebben het hier immers niet over een Tefal-pan die bij Blokker is gekocht.
Handleiding en garantie
Op de website van Demeyere wordt nergens gerept over de temperaturen waarbij volgens hen moet worden gebakken. (Zie hier: Demeyere/Koken met Demeyere/Bakken en braden).
We downloaden het document algemene handleiding (gedateerd 2014
).– We lezen de waarschuwing dat grote pannen niet op kleine pitten moeten worden geplaatst, om plaatselijke oververhitting te voorkomen. Voor een klein pannetje speelt dit in feite niet; het effect bij een kleine pan is wel dat de vlammen eerder langs de buitenzijde lekken en voor inbranden van vet zorgt.
– We lezen: “Temperatuurcontrole is belangrijk. De producten van Demeyere kunnen hoge temperaturen weerstaan, maar roestvrij staal zal beginnen verkleuren vanaf 350°C. Door de kwaliteit van het Demeyere kookgerei is het daarom belangrijk steeds op een matig vuur te bakken of te koken. De normale kooktemperatuur is 100°C en bakken gebeurt op een temperatuur tussen 175 en 230°C.”
Ze erkennen dus dat de pannen hoge temperaturen weerstaan. De 350o wordt alleen genoemd in verband met verkleuren. Over het koken en bakken wordt iets ter kennisgeving meegedeeld. Er wordt geen voorbehoud gemaakt – los van het feit dat het voor een gewone consument lastig is om de temperatuur aan de binnenzijde van een koekenpan te bepalen. Dat gebeurt op gevoel.
Bakken betreft de binnenzijde van de koekenpan. Bij deze pan liet de onderkant los.
– We lezen: “Het kookgerei van Demeyere wordt vervaardigd volgens de strengste normen . Daarom ondersteunen wij de roestvrijstalen producten vanaf de aankoopdatum met een garantie van 30 jaar op alle productie- of materiaalfouten, vooropgesteld dat het product werd gebruikt in overeenstemming met de gebruiks- en onderhoudsinstructies die bij het product werden geleverd en bij huishoudelijk gebruik (10 jaar garantie voor professioneel gebruik). Producten met een antikleeflaag hebben een garantie van 5 jaar (geen garantie voor professioneel gebruik).”
We mogen er toch wel van uit gaan dat de garantie tot vijf jaar is beperkt vanwege de antikleeflaag aan de binnenzijde. Anders strookt het niet met de eerdere beweringen dat de producten hoge temperaturen kunnen weerstaan. En dit document is uit 2014. We weten niet wat er twaalf, dertien jaar geleden als garantie gold. Dat hebben we – dom, dom, dom – niet bewaard.
Natuurlijk hebben we de door uw besproken koekenpan nagekeken en geen fabricagefout vastgesteld en natuurlijk is het altijd teleurstellend wanneer een stuk goed gereedschap niet meer functioneert én daarnaast niet vervangen wordt.
Wij zijn door een aantal aanwijsbare zaken helaas tot deze conclusie moeten komen want natuurlijk produceren we kookgerei van duurzame materialen om hier zo lang mogelijk plezier van te hebben.
Er zijn nog een aantal andere foto’s beschikbaar van de pan waarop duidelijk te zien is dat deze op een veel te hoge temperatuur wordt gebruikt. U kunt dit bijvoorbeeld ook zelf zien aan de steel, deze is aan de kant van de pan zelfs meeverwarmd en daardoor verkleurd.
De bodem is aan de binnen- en buitenkant sterk aangezet met verbrand vet waardoor de antikleeflaag volledig verbrand en weggesleten is.
De 270 graden die we aangaven is slechts een indicatie van een te hoog gebruikte temperatuur. In dit geval is zelfs de smeltingstemperatuur van aluminium bereikt (meer dan 600 graden!) waardoor de bodemplaat aan de onderkant is losgekomen.
Een normale (aan)bak temperatuur ligt maximaal op 220-230 graden, daarboven verbranden ingrediënten en antikleeflagen boven een temperatuur van 250 graden.
Bij enige twijfel zullen we de consument direct het voordeel van de twijfel gunnen en een coulanceregeling treffen.
Nogmaals we begrijpen goed dat u teleurgesteld bent dat een product met zoveel jaren garantie niet vervangen wordt maar helaas spreekt het aanzien van deze pan voor zich en ook hij had zorgvuldiger behandeld willen worden en langer willen leven.
Dank voor uw reactie. Sportief. Dat siert in elk geval wel.
Dit strookt niet met de beweringen van uw bedrijf dat Demeyere pannen hoge temperaturen kunnen weerstaan. Dat op voldoende grote pitten moet worden gekookt en dat verkleuring van rvs kan optreden.
Maar goed. Dit stuk op de website is bedoeld als waarschuwing.
De pitten zijn van een normaal huis-tuin-en-keuken inbouw kookplaat van Atag KM302G (thans 17 jaar oud – niet meer als zodanig in de handel). In een eerder weerwoord was, meen ik, sprake van een lijmlaag omdat dit oude model een gelijmde bodem heeft. Nu heet het dat het aluminium smelt (overigens 660,3 C). Als wij pannen op een dergelijke wijze zouden mishandelen dan zou dat effect ook bij de andere Demeyere-pannen moeten optreden – dan heb ik het over koekenpannen.
Het is bovendien voor een consument verwarrend dat u met temperaturen de maat neemt waarvan (a) men geen weet heeft en (b) dat ook niet eenvoudig zelf te meten is. Ze staan ook niet als grenswaarden in de garantiebepaling. Volgens de Engelstalige Wikipedia kan met aardgas (natural gas) overigens een temperatuur tussen 900 en 1500 graden worden gehaald. Of dit met een standaard kookplaat ook het geval is, is niet duidelijk.
Het voordeel van de twijfel geven en coulance betrachten strookt niet met de verwachting die de winkelier uitsprak. Daaruit viel af te leiden dat andere merken klantvriendelijker zijn.
Zelden of vaak?
De vraag die mij nu bezig houdt is dus: Hoe vaak heeft Demeyere met deze klacht te doen (gehad), dan doel ik op dit type kleine koekenpan? Als dit vaak is, dan is er structureel iets fout en begrijp ik in elk geval de stelselmatige afwijzing – maar keur het niet goed. Als het zelden of nooit is, dan had hier sprake van klantvriendelijkheid of coulance kunnen zijn.
Tja, dan toch maar kiezen voor Le Creuset met levenslange garantie! Wij hadden hetzelfde, loslatende bodem 14 maanden na aankoop, maar deze werd zonder gezeur vervangen door Coolblue.
Communicatie:
Product: Le Creuset Les Forgees Koekenpan 26 cm.
Klacht: Iets meer dan een jaar geleden heb ik deze pannen aangeschaft. Ze zijn geweldig, maar vandaag zag ik dat van de koekenpan 26cm nu de metalen onderkant loslaat!
Reactie Coolblue:
29-11-2016 Gelukt! We hebben uw product ontvangen.
07-12-2016 Product naar u retour
07-12-2016 Gerepareerd: Uw product is door onze leverancier omgeruild voor een nieuwe.
Fijn dat er toch nog kwaliteit bestaat, zowel bij de producent als de verkoper.
Succes met het eieren bakken 🙂
Tja, David, het zal ook wel aan CoolBlue liggen als meer waardevolle wederverkoper!
Wij ook een rookpan van Demeyere waarvan de bodem plots loskwam . Geen garantie want zgz gebruikt op te hoge temperatuur… Demeyere maakt er zich heel goedkoop van af altijd met dezelfde reden . Dat belooft want al onze pannen en potten komen van Demeyere. Voel mij dik bedrogen!
Ik zou haast zeggen: het doet me deugd dat ik niet de enige ben, maar het is te vervelend, dus ik zeg dat niet. Ook wij hebben een ruime set Demeyere pannen. Het bedrijf kan zich beter ruimhartig opstellen. Wij hebben vijf volwassen kinderen: die kopen geen Demeyere.
Ook bij mijn rookpan laat de bodem los! En ik maar denken: ik heb alles steeds volgens de voorschriften gedaan, dit kan toch niet bij zo’n dure pan. Het leek er meer op dat er tussen bodem en rest pan vocht is gekomen, want de rand sprong echt met een tik op twee plaatsen los, bij heel langzaam verwarmen. Toen ik net googlede wat ik dan toch verkeerd kon hebben gedaan ben ik nu toch wat ontgoocheld… het is dus iets dat vaker voorkomt, maar niet wordt erkend maar met een Demeyere smoesje wordt afgedaan, dat valt me dik tegen. Op naar de consumentenbond!
Vandaag hier net hetzelfde gebeurd met een kookpot, waarvan de bodem een stukje is losgekomen. Het gaat om 1 kookpot van een serie (ongeveer 8 jaar oud). Volgende week naar de zaak waar ze gekocht werden.
Ik wens je succes en laat weten of je een nieuwe krijgt. Ik heb sindsdien nooit meer wat van dat merk gekocht. Opmerkelijk dat bij jullie ook de bodem losliet. Ze zouden van de gelijmde bodem zijn afgestapt.
Nou , dit had ik niet verwacht na het googelen op “Demeyere, garantie,klacht ”
Heb drie dagen geleden een kookpannenset van Demeyere gekocht,de atlantis serie en ik kwam er achter na de eerste keer koken bij de afwas dat èèn handgreep nogal brakkig vast zit..ik kan er met gemak een bankpasje tussen steken ! Het zit niet los maar er zit wel ruimte tussen de pan en de greep.Dat verwacht je niet van Demeyere…De verkopende partij gaat mijn fotoos van de pan ( die ik nog maar 1x keer heb gebruikt ) doorsturen naar Demeyere…als alle klachten systematisch op deze manier afgedaan worden..ik kan het mij bijna niet voorstellen van een bedrijf met een standing als Demeyere. In mijn geval is het duidelijk een productiefout maar toch ben ik na het lezen van bovenstaande er ineens niet meer zo trefzeker van dat dit zo vanzelfsprekend vervangen zal worden…
Ik hoop het beste voor jullie, laat me de uitkomst ajb weten
Aha! Geen Demeyere voor mij dan! Zo wordt de ‘onzichtbare hand’ van de marktwerking duidelijk zichtbaar…
Dank voor het delen.