We zijn op Facebook en dat mag nieuws heten. We zijn gecapituleerd. Zo langzamerhand voelden we ons in dit digitale tijdperk als dat bekende dorpje in Gallië, dat verzet bood tegen de Romeinse legioenen.
Wij gaan niet over liken. U wel.
Oké, we waren zeker niet de enige die niet op Facebook was (is). Maar 10, 15 of 57 likes – in het Nederlands: 'vind-ik-leuks' – is schamel. Dus we zullen eens zien wat deze actie oplevert als u ons ook op Facebook gaat volgen. |
En dit zijn onze pagina's….
Vaak hoorden we: "Is MergenMetz niet op Facebook?" Dan legden we het uit dat we niets van dat moesten hebben, vanwege de privacyschending. Maar ja. Als we dan toch met Chocoweb (zie iets verderop) aanwezig zijn en de discipelen van Mark Zuckerberg onze PC afstruinen op zoek naar (e-mail)adressen voor vrienden van vrienden van vrienden en vooral om veel advertenties te kunnen plaatsen…. dan moet het maar zo zijn en gaan we er vol voor!
Dit is de Facebook-pagina van MergenMetz.
En dan ook maar meteen de polycultuurTUIN of dan nu 'eetbare siertuin' genoemd. Die onderhouden we gezamenlijk met Anthonetta van Bergenhenegouwen.
Dit is de Facebook-pagina van de Eetbare siertuin van MergenMetz
Maar het komt allemaal door Chocoweb. We zijn dat samen met Jan-Paul Fros eind 2009 gestart. Als webwinkel met de beste chocolades van de wereld, kan je anno 2013 niet op Facebook afwezig zijn. Zei Miriam en zij regelde dat tot onze grote vreugd. Maar nu Miriam zich volledig richt op Smaakschatten, zijn wij gedwongen om met deze tijd mee te gaan. Van het een kwam dus het ander.
Dit is de Facebook-pagina van Chocoweb.
Privacyschending
In ons vorige leven waren we nogal betrokken bij het koppelen van bestanden
Alweer wat jaren geleden meldden we ons aan voor Facebook. Om te ervaren wat het inhoudt. Geschrokken door het enorme aantal "vrienden" dat werd gepresenteerd, hebben we ons subiet verwijderd. Onder die "vrienden" waren namelijk mensen waar we in geen honderd jaar contact mee hadden gehad en die niet in onze bestanden voorkwamen. Wij kennelijk wel in hun data.
Facebook's schending van de privacy kent geen grenzen. Alleen grenzen die wij als samenleving (politiek) aangeven en daarbij worden telkens de paaltjes verzet. Techniek loopt nu eenmaal voor op wetgeving.
Inmiddels is Google Facebook voorbijgestreefd in het kwaad. Maar eigenlijk moeten we het meest bang zijn voor de overheid. Bedrijven passen wel op; imagoschade is dodelijk. Overheden daarentegen zijn een verhaal apart. Af en toe 'leakt' er wat.
Briefgeheim
Briefgeheim kennen we. Het is verankerd in de grondwet. Post is heilig en mag niet worden geopend. Maar Google scant alle e-mails van en naar Gmail.com. En daar maalt niemand om. Raar hè. Ombudsman Alex Brenninkmeijer verwoordde het nog eens op de radio (Tros Kamerbreed, 26 oktober 2013): Nederlanders zijn naiëf als het gaat om afluisteren en schending van de privacy.
Zo is er de roemruchte cookie-wet. Momenteel werken de grote bedrijven aan een werkwijze waarbij geen cookies worden opgeslagen. De wet is dan weer achterhaald – het feit blijft echter hetzelfde: (on)gewenst via de achterdeur gegevens verzamelen.