What to eat now

Dooi. Mooi de gelegenheid om twee ontzettend leuke kookboeken onder de aandacht te brengen. Ze zijn niet van gisteren, maar toch nog vrij recent verschenen.  Ze staan model voor daar waar iedereen nu de mond vol van heeft: het eten met de seizoenen. In 2008 verscheen What to eat now (herfst en winter) en in 2009 What to eat now – More Please! (lente en zomer). Mooie boeken voor een zacht prijsje.

What to eat now - Valentine Warner.jpg

TV-serie
De boeken zijn gemaakt naar aanleiding van de tv-series op BBC. Of andersom. In elk geval, Valentine Warner, trekt op de beeldbuis het Britse land door en maakt fraaie gerechten met wat op dat moment beschikbaar is. Hij vist, hij zoekt truffels (in Engeland), oogst groenten of zoekt de runderen die op de velden midden in de stad Cambridge lopen. "Seasonal cooking allows life to become simple" staat ergens in de introductie van een van de boeken. Treffende woorden. De gerechten die in de tv-serie  gemaakt worden zijn vastgelegd in twee fraai uitgevoerde boeken.

Valentine Warner
Hij heeft een haast overenthousiaste, aanstekelijke manier van presenteren. Als zoon van een diplomaat, groeide hij op op een boerderij in Dorset, deed een kunstopleiding en leerde portret schilderen aan deByam Shaw School of Art. Hij was daarin redelijk succesvol, maar zijn rootstrokken aan hem. Hij werd kok.

Recepten
De boeken bieden een goede inspiratie om in dit nieuwe jaar etend door te komen. Prei met een vinaigrette? Knolselderijremoulade? Kastanjesoep? Een appel Charlotte? Natuurlijk is er altijd wel wat overlap met recepten die u elders kunt vinden. Maar Warner is ook razend creatief. Het laatste recept dat in de keuken van MergenMetz is nagemaakt is de winterse sla.

Veel van de in de boeken vermelde recepten staan op de BBC Food-website. Klik hier en kies bij 'find recipes by chef' voor Valentine Warner.

What to eat now - Valentine Warner - boek More Please.jpg

Tel uit uw winst
Bij Bol.com kosten ze momenteel € 24,99 / stuk, bij Amazon.co.uk zijn ze afgeprijsd en kosten ze £ 11,44 (€ 12,98) resp. £ 11,99 (€ 13,61). (De verzendkosten bij Amazon bedragen omgerekend € 8,38. Bol geeft een indicatie van € 1,95).

Link: Valentine Warner website