Leesvoer voor fijnproevers

Zo. De nieuwe Bouillon! is uit. Het kwartaalblad in boekformaat bevat verhalen over eten en alles wat daaraan is gerelateerd. En een enkel recept.

Bouillon najaar 2009 cover.jpg

'Leesvoer voor fijnproevers', luidt de ondertitel. Hoe je het ook wendt of keert, Bouillon! blijft een bijzonder blad. Het kan "beticht" worden van pogingen tot een cultureel-maatschappelijke reflectie van onze eetcultuur, maar dat klinkt wel erg pretentieus. Het is gewoon leuk om meer te lezen dan wat in het eerste de beste receptenblad staat – Delicious, Elle Eten, Smaakwereld of hoe ze allemaal mogen heten.

In dit nummer

Bouillon! kent geen grote oplage, dus we maken er af en toe wat reclame voor. In dit nummer (najaar 2009) o.a.:

Bouillon najaar 2009 ajo blanco.jpg

Van de hand van Ingelies Vermeulen twee artikelen – Kikkerkroketten en Johannes van Dam voor Kinderen – over kinderkookboeken. Diny Schouten schrijft over de Avonturen van een Pasteibaksteruit Amsterdam. Tom de Smet over het eetgedrag van de Hongaren en Inga de Monte over depastamakers naast het Vaticaan. Jacques Meerman is op zoek naar de echte ajo blanco, de Spaanse knoflooksoep en geeft en passent af op slechte vertalingen in kookboeken: 'Culinaire redactie is helaas een vak waarvoor heen opleiding bestaat en dat merk je wel eens.' En daarnaast een hoop artikelen over of van de hand van leveranciers en restaurants.

Concessies

De set normen en waarden die Will en Anka Jansen bij de start van hun blad als uitgangspunt hanteerden, is in de loop der tijd aan de realiteit bijgesteld. In den beginne geen enkel recept en geen advertorial-achtige artikelen, maar louter verhalen door foodies voor foodies. Maar in een klein taalgebied als het Nederlands en dan nog een doelgroep die een zeer beperkte deelverzameling is van wat de traditionele kooktijdschriften leest, moet je concessies doen om het kostendekkend te maken. Storend? Ach, het is gelukkig duidelijk welk artikel oprecht is en welke als promotie is bedoeld – los van het feit dat die promotie ook wel oprecht kan zijn. Alleen…. ligt het aan mij of is de verhouding inmiddels 50-50 geworden?

En dit is de link naar de website van Bouillon!

Reacties

zo 04-10-2009 11:22 Anka Jansen:

Nee nee…de verhouding is echt bij lange na geen 50/50. We denken nog steeds te vaak achteraf dat we een verhaal beter hadden kunnen verkopen, maar dat hebben we gewoon niet in huis. We hebben in de loop der jaren talloze verhalen afgewezen omdat we het te mager vonden of omdat we het verhaal erachter gewoon niet bijzonder genoeg vonden. Als we daar wat commerciëler in geweest waren, zaten we nu meer op rozen. Maar daar treuren we niet om hoor, want iedere bouillon is weer een (niet lucratief) avontuur, vriendelijke groet, Anka

 

Ik vraag Anka toestemming om haar reactie te plaatsen. Ze schrijft: "Het is echt zoals ik het schrijf hoor. Uiteindelijk doet iedereen die Bouillon! leest wel iets met eten en die willen allemaal IN bouillon. Zij zien het als zichzelf op niveau etaleren, wij zien het als een leuk achtergrondverhaal. Als je zo gewiekst zou zijn dat je dat altijd liet betalen – dat dat de voorwaarde was – dan zou dat behoorlijk opleveren. Maar dat hebben we helemaal niet in huis jôh. Schrijft Will bijvoorbeeld over De Stenen Kamer, dan denk jij misschien dat het een advertorial is, maar niets is minder waar. Kost veel tijd (reizen en schrijven) en veel geld (fotograaf) en levert nul op. Maar daar schrijft Will dan gewoon over omdat hij vindt dat mensen ook eens buiten de Randstad moeten gaan kijken en dat die chef mooi bezig is."

 

Waarmee de indruk, mijn indruk, absoluut is weerlegd. Zoals gezegd Bouillon! is, hoe je het ook wendt of keert, een bijzonder leuk blad.

Een reactie plaatsen

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.