Welsumer – De haan van Kellogg’s

De haan van Kellogg’s, u weet wel, van de maïsvlokken (corn flakes), is een Welsummer. Of Welsumer. Een Nederlands zeldzaam kippenras. En net zoals we zeldzame bonte bentheimer varkens hebben hebben we sinds kort ook Welsumers. Een mooi dier en vooral: goed voor de biodiversiteit.


Welsumer - poster van de NHDBVroeger waren het Welsummers met mm. In Nederland is een spellingscorrectie doorgevoerd, dus ook in de rasnaam; sedert 1978 heten het Welsumers, met één m. In de VS bleven ze het Welsummers noemen.
Volgens de overleveringen is heeft de Welsummer haan model gestaan voor het vignet van Kellogg’s corn flakes.


Onze nog jonge haan.
Onze nog jonge haan, met nog korte staart.
Zo moet ie worden, met grote staart.
Zo moet ie worden, met grote staart.

We hebben jaren Appenzeller Spitskuifen gehad. Ingeborg fokt ze en we boden haar onderdak voor een tweede toom (volk). Ze plaatste jonge kippen, wij kochten voer en kregen de eieren. En als Ingeborg weer eens langs kwam ruilde ze bijvoorbeeld een haan of bepaalde dat die en die hennen wel ‘op wintersport mochten’. Die avond en de dagen erna aten wij dan kip.
Maar Appenzellers zijn nu niet bepaald erg smakelijke vleeskippen èn niet Nederlands. Bovendien heeft een ondier twee maal toegeslagen (lees hier over de eerste keer), zodat ons Appenzellervolk van twaalf tot drie was gereduceerd. Ingeborg had op dat moment weinig te bieden – de uitgebroede eieren waren vooral hanen. Enfin, het speelde al in ons achterhoofd: nu zijn we niet van ‘eigen toom eerst’ maar een Nederlands ras, en in het bijzonder een Gelders ras

, vonden we toch beter passen.


Op bestelling

Welsumer - zojuist in het nachthok geplaatst
Zojuist losgelaten jonge Welsumers in ons nachthok.

Ze zijn niet uit voorraad leverbaar, de Welsumers. We hebben ze in maart of april besteld. Er was een wachtlijst. We kregen te horen dat het wel eens september kon worden. Maar het werd de laatste week van juli. Schaarse dieren hebben hun prijs: wij betaalden € 17 per stuk. Nu zijn we de trotse bezitters van een mooie toom met een haan en zes hennen. En voor dat geld zijn we in het goed gezelschap van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Charles, die beschermheer van de Britse Welsummerclub is.


Korte beschrijving

De eerste verkennende tocht in de ren. De haan gaat voorop.
De eerste verkennende tocht in de ren. Follow the rooster.

Het zijn echte boeren kippen die eind 18e, begin 19e eeuw zijn voortkomen uit kruisingen van lokale kippen met de buitenlandse rassen Maleier, Cochins, Brahma’s. En later is er nog “geoptimaliseerd” met Barnevelders, Rhode Island Reds en Leghorns.
De eieren zijn donkerbruin en gespikkeld. De productie is niet hoog (hetgeen ook verklaard waarom ze echt op bestelling worden geleverd). Volgens de website van Stichting Zeldzame Huisdierrassen is de slechte leg het gevolg van de selectie op eikleur, waardoor de slechte legsters de voorkeur kregen.


Maar het is wel een ontzettend mooie kip. De hanen zijn rood-roodbruin, met een zwarte, haast groene borst. Het is een middelzwaar ras. De haan kan 3 kg worden. De hennen (ca. 2 kg) heten patrijskleurig te zijn en hebben een warme roodbruine kleur. Bij andere rassen kent men verschillende kleurslagen, voor de Welsumer is er maar een die erkend is en dat is ‘roodpatrijs’. Niet erkend zijn geelpatrijs, zilverpatrijs, blauwroodpatrijs en isabelroodpratrijs. Nu hoeft een kip van ons niet perfect te zijn, ieder dier is uniek.

Welsumer - in de ren

Een nog jonge Welsumer hen is al groter dan de ene “oude” Appenzeller hen die er nog rondloopt. Voor wie meer wil weten van Welsumers: Dit document geeft een helder overzicht van het ras.


Haan Cornelius

Welsumer - Kellogg's  CorneliusHij heet Cornelius of Corny, de haan van Kellogg’s. Kellogg Company startte in 1906 met de verkoop van de corn flakes, pas rond 1950 deed de haan Cornelius of Corny zijn intrede als vignet. En dat is hij nog steeds, hoewel zijn stijl door de jaren ietwat is aangepast.

 

2 gedachten over “Welsumer – De haan van Kellogg’s”

Een reactie plaatsen

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.