Sedert het begin van dit jaar is het doffe ellende met de bezorging door PostNL in onze buurt. Nadat beterschap werd beloofd, mogelijke fouten van ocr en sorteersystemen werden geïdentificeerd, moeten de bezorgers nu nog leren nadenken bij wat ze doen.
OCR = optical character recognition= gecomputeriseerd lezen van gedrukte of handgeschreven tekst
We houden eigenlijk niet van schandpalen. Maar op 21 april waren we het zat en publiceerden we 'Ai. Pijnlijk voor PostNL' op onze site. Het feit dat we het op het wereldwijde web publiceerden leverde een aantal serieuze telefoongesprekken met medewerkers PostNL op. Medewerkers van wie we de indruk hadden dat ze niet in de eerste lijns-support van de customer serice-afdeling werkzaam waren, maar duidelijk wisten waarover ze spraken.
En we kregen natuurlijk meer dan eens de belofte dat de regionale manager zijn of haar bezorgtroepen in gevleugelde woorden zou opzwepen tot topprestaties om dit soort fouten in het vervolg te voorkomen. En in het bijzonder bij MergenMetz.
Toegegeven. Het ging een poos goed. Anderhalve maand. Hoewel we in die tussentijd toch wel een serie schades hebben opgelopen als gevolg van post die we nooit hebben ontvangen. Zoals verhogingen en boetes wegens niet betalen. En het kost tijd om te bellen of brieven te schrijven. (En als ze aan het CJIB of andere instanties uitlegt dat je hun post niet hebt gekregen, geloven ze het niet. Natuurlijk niet, want geen meer voor de hand liggende smoes dan "uw brief nooit ontvangen".)
Een paar dagen geleden ontvingen we een poststuk voor huisnummer 443. Wij wonen op 433. Omdat het duidelijk een direct mail-stuk was (geadresseerde reclame) schreven we er op: "Verkeerde brievenbus. Nog eens!"
We deponeerden het bij het locale postagentschap in de postzak.
Je veracht dat de bezorger met zo'n tekst op de enveloppe extra alert is. Maar nee, een dag later troffen we het weer in onze eigen brievenbus aan.
Hetgeen te denken geeft.