Mijn Tuinparadijs

We weten niet alles en gelukkig hebben we de krant nog. Trouw bericht in het katern Duurzaamheid & Natuur over een nieuw logo voor natuurvriendelijke tuinen. Een initiatief van kunstenaar Erik van Ommen en KNNV Uitgeverij.

Doel

Mijntuinparadijs-vignet.jpgHet doel van het initiatief lijkt duidelijk: als u een natuurvriendelijke tuin hebt, maak dit dan kenbaar. U kunt een bordje bestellen of een raamposter downloaden en printen.

Het lijkt de bedoeling dat u een vragenlijst invult en pas als u een score van 7 of meer op 10 haalt, mag u het bordje plaatsen. Maar de poster is ook zonder de vragen te beantwoorden te downloaden.
De website van Mijn Tuinparadijs spreekt voor zich. Naast de initiatiefnemers wordt het initiatief gesteund door een keur aan natuurbeschermingsinstanties.

Is dat alles?

En dat is het dan ook. Een vragenlijst. Een bordje of raamposter. En u kunt zich abonneren op een nieuwsbrief die gaat komen. Maar het is natuurlijk (…) mooi als heel Nederland vol hangt met deze bordjes.

Velt

Velt bordje zonder is gezonder 350x350.jpg

In de voedingswereld is het al een warboel aan keurmerken. Dreigt dat nu te gebeuren met de tuinen?

 

Velt bordje ecologische tuin 350x350.jpg

Velt, de vereniging die in Nederland en België actief is, kent ook bordjes.  Zonder is Gezonder, Ecologische Tuin en tenslotte het summum: de Natuurlijke tuin.
Zonder is gezonder wordt makkelijk uitgereikt. De andere krijgt u pas na beoordeling. Want de waarde van een bordje kan snel devalueren.

Velt bordje natuurlijke tuin 350x350.jpg

Velt is een organisatie die staat. Met een eigen magazine, met opleidingen, boeken, evenementen, enzovoorts.

Mijn Tuinparadijs is dat niet. Weliswaar gesteund door KNNV Uitgeverij (dus niet de club zelve) en andere ideële groeperingen, maar dat is het dan ook.

Concurrentie of Samenwerking

Wat is onze stem waard? Persoonlijk pleiten we ervoor dat Velt en Mijn Tuinparadijs de handen ineen slaan. Het is onzin om verschillende bordjes te hanteren.

Een reactie plaatsen

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.