Schapenheld – unieke documentaire

Op zaterdag 17 november 2018 beleefde de documentaire Sheep Hero zijn wereldpremière tijdens het Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA). Op 21 februari 2019 is het de openingsfilm van DOCfeed festival in Eindhoven. En daarna de bioscopen in!

Schapenheld, zoals de Nederlandse titel luidt, is een 81 minuten durende cinematografische documentaire over een traditionele Nederlandse herder, Stijn Hilgers, die wordt gedwongen te innoveren in een neoliberale wereld die haaks staat op zijn idealen.


U weet wellicht van onze betrokkenheid bij de traditionele schaapherders. In het verleden hebben we er vaker over bericht. Nog steeds hebben wij nauw contact met de meeste betrokkenen, met name als het gaat om het van de grond trekken van Heideboerderijen in Nederland. Deze bieden de herders zekerheid van hun bestaan door een coöperatieve vorm van natuurinclusieve landbouw, natuurbeheer, bakkers en andere mogelijk betrokkenen (horeca, slagers enzovoorts).

Hier vindt u eerdere berichten van ons over de herders.


De film van geprezen filmmaker en producent Ton van Zantvoort is geselecteerd uit duizenden films die zijn ingestuurd naar het prestigieuze A-festival en draait met slechts elf andere films in de Nederlandse competitie.

 

Begon als regionale productie

De film is ontstaan als een regionale Brabantse productie en lijkt nu uit te groeien tot een internationaal succes. Het festival zet de film hoog in en heeft deze maar liefst zeven keer geprogrammeerd in de allergrootste zalen van Amsterdam, zoals Tushinski 1 waar 728 mensen in passen. In totaal kunnen er 2962 mensen de film op het grote doek gaan bewonderen.


Van Zantvoort over de selectie: “Je kunt je niet voorstellen hoe blij ik ben. Ik heb jaren lang aan de film gewerkt en dan ga je door hele diepen dalen. Dit is ’s werelds hoogst haalbare podium voor de documentaire film. Als je daar bij hoort, dan is dat geweldig. Maar ik heb nog geen tijd voor een feestje, we zijn nog hard aan het werk om de film af te maken en ik zal druk moeten gaan flyeren om al die zalen vol te krijgen…”

Een reactie plaatsen

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.