Teveel omega-3 kan schaden

Eens te meer blijkt dat het overmatig consumeren van in principe gezonde voedingsstoffen negatieve effecten kan hebben. Eerst waren het de antioxidanten, de vitaminen in voedingssupplementen, nu is de overmaat van omega-3 dat niet zo jofel blijkt te zijn.

Antioxidanten werken niet. Teveel aan vitaminen is schadelijk. En van plantaardig omega-3 kan je prostaatkanker krijgen. Wat jaren geleden als gezond is geponeerd kent keerzijden. Overdaad schaadt, blijkt eens te meer. Uiteindelijk is een gevarieerd eetgedrag met voldoende groenten en fruit het beste dat de mens kan doen. En dan wel bij voorkeur biologisch.

 

becel-light

Misschien bent u het zelf wel en zo niet, dan is er zeker wel iemand in uw kennissenkring. We doelen op familie, vrienden of kennissen die extra pillen slikken, drankjes nemen, extra zaden of pitten eten dan wel afwijkend eetgedrag vertonen. Alles gefocust op 'dat is gezond, voorkomt die-en-die ziekten en goed voor het lichaam'.

Normaal, gevarieerd eten

Zo langzamerhand blijkt dat normaal, gevarieerd eten het beste is. En matig met rood vlees, dat is door de WHO aangeven als darmkankerbevorderend. En hele pure chocolade is wel goed voor hart en bloeddruk, zegt EFSA. Zo zijn er nog een paar uitzonderingen die de regel bevestigen. Maar overdaad schaadt.

 

30% meer omega-3 staat er op. Of je daar nu zo blij mee moet zijn….

Becel Omega3

De plus zegt dat ze twee soorten omega's hebben – plantaardige en uit vis. Dat zijn er eigenlijk drie (zie verderop in dit artikel).

Antioxidanten overschat

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/1%2C3-diphenylpropane.svg/200px-1%2C3-diphenylpropane.svg.pngOp 26 november 2012 ging het in een uitzending van TROS Radar over chocolades die met allerlei gezondheidsargumenten worden verkocht. Veel antioxidanten, liefdesstofjes et cetera. Professor dr. Katan zegt in die uitzending dat het twintig jaar geleden een heel legitiem idee was dat antioxidanten (flavonoïden zijn antioxidanten) de gezondheid zouden beschermen. Een heel interessante hypothese, dat uitvoerig is bestudeerd door tienduizenden mensen, maar "het bleek niet zo te zijn". En: "Ja. Jammer maar dat gebeurt ons om de haverklap in de voeding, dus dat [dossier] is onder de serieuze onafhankelijke [deskundigen] afgelegd."

 

Geen vitaminegebrek

Op 17 december 2013 publiceerde de Volkskrant het bericht dat extra vitaminen onnodig en zelfs schadelijk (A, bètacaroteen en E) kunnen zijn. Een uitzondering werd gemaakt voor vitamine D; eigenlijk omdat daarover nog te weinig bekend is. Het onderzoek, waarover de krant schrijft, is gepubliceerd in Anals of Internal Medicine. Dit betreft een onderzoek onder bijna 6000 mannelijke artsen, tussen 1997 en 2011. Gekeken werd naar de effecten op de cognitieve vaardigheden; m.a.w. als je ouder wordt takelen je hersenen af. Misschien helpen extra vitaminen en mineralen dat te voorkomen of remmen ze het af? Neen. Niet, dus. Geen effect. De Volkskrant haalt ook eerder onderzoek aan waaruit bleek dat voedingssupplementen en vitamines geen effect hadden op sterfte als gevolg van kanker of hart- en bloedvatenproblemen.

Wie normaal eet krijgt alles voldoende binnen, zo luidt de boodschap.

 

Drie belangrijke omega-3's

Schuif de Becel met omega-3 maar aan de kant

Sommige mensen beweren dat al het wetenschappelijk onderzoek door het bedrijfsleven wordt gesponsord. En dat (dus) onwelgevallige resultaten in de bureaulade worden gehouden. Welnu, het navolgende is in elk geval niet door Unilever gesponsord – je vraagt je dan wel af wie er belang bij heeft? De zuivelindustrie om roomboter te promoten?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/1b/Makrele_ger%C3%A4uchert_IMG_6811.jpg/320px-Makrele_ger%C3%A4uchert_IMG_6811.jpg?uselang=nl

Er zijn drie belangrijke 'soorten' omega-3: uit vette vis – eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) – en uit planten alfa-linoleenzuur, ook bekend als ALA. Die omega-3's zijn in principe goed voor hart- en vaatziekten.

 

Geen effect op hart- en bloedvaten

Mei 2013 publiceert het JNCI (Journal of the National Cancer Institute) het onderzoeksresultaat dat, kort door de bocht genomen, de inname van omega-3 de kans op prostaatkanker verhoogt. En deze studie toonde aan dat er geen verschil is in overlijdenskans tussen personen die wel en geen extra omega-3 tot zich namen.

"Overall, omega-3 PUFA supplementation was not associated with a lower risk of all-cause mortality, cardiac death, sudden death, myocardial infarction, or stroke based on relative and absolute measures of association."

Prostaatkanker

Het lijkt wel een steun in de rug van het artikel in JNCI. Want nu komt het wetenschappelijke blad Plos ONE met de resultaten van een onderzoek dat een verband toont tussen overmatige consumptie van ALA en de stijging van de PSA-waarde (PAS = Prostate Specific Antigen), dat wijst op prostaatkanker of op zijn minst prostaatvergroting. Bij de groep die extra ALA kregen, nam de PSA-waarde gemiddeld met 24 procent toe versus de controlegroep.

Onze bekende wetenschapper Martijn Katan zegt dat in het meest pessimistische geval het aantal gevallen prostaatkanker van 13 op de 400 stijgt naar 14 op de 400.

omega-3 ALA onderzoek

De basis voor deze resultaten is een onderzoek dat tussen 2002 en 2009 liep naar de gezondheidseffecten van extra omega-3 vetzuren. Ooit deden daar 3783 manen en 1054 vrouwen aan mee. Deze werden in vier groepen verdeeld. De eerste groep kreeg een placebo, dus geen omega-3. De tweede alleen ALA, de derde alleen EPA/DHA en de vierde ALA èn EPA/DHA.

Nu verwerkte men de gegevens van 2278 van de mannen. De mensen die deelnamen kregen, in vier willekeurige groepen, margarines van verschillende samenstelling. Ze moesten gedurende 40 maanden circa 20 gram per dag consumeren.

Aan het begin en aan het einde van het onderzoek werden de deelnemers medisch onderzocht.

Het eind van het liedje is dat de PSA-waarde voor de twee groepen die de omega-3 ALA in de margarine hadden een hogere PSA-waarde hadden, 1,42/1,43 versus 1,37.

De EPA/DHA kan kennelijk geen kwaad. Uit dit onderzoek blijkt dat visconsumptie geen invloed heeft op prostaatkanker.

Goed voor het hart?

hartMwa. Op basis van hetzelfde basisonderzoek zijn door omega-3 geen positieve effecten op hartziekten aan het licht gekomen. Katan zegt, volgens Wetenschap24: "Het is bijna gênant hoe moeilijk het blijkt om solide gezondheidseffecten voor omega-3 vetzuren te vinden. Ik krijg serieuze zorgen dat we ons hebben vergist en dat extra omega-3 vetzuren niet helpen."

Link

Website Wetenschap24

 

 

Vanwege een aantijging wegens vermeende auteursrechtenschending, brengen we geen links meer aan naar dagbladen.
PUFA is polyunsaturaded fatty acids, oftewel meervoudig onverzadigde vetzuren

1 gedachte over “Teveel omega-3 kan schaden”

  1. Consumptie ervan lijdt niet tot een verhoogde kans op kanker. Het onderzoek concludeerde dat uit een slecht opgebouwd patroon van de proefpersonen. Gezonde lifestylers en ongezonde werden in een hok geplaats. Daaruit werd er geen omega 3 gevoed maar deze werden slechts opgemeten. Conclusie is dat er genetisch gemanipuleerd lijnzaad is in America dat voor slechte informatie zorgt. En Unilever sucks. Maar omega 3? Nadelig? Te veel van alles is schadelijk.

Plaats een reactie

Verschijnt een à twee keer per maand. Met een breed scala aan onderwerpen uit het groenere leven en lekkere recepten.

Kijk in ‘spam’ of ‘reclame’ wanneer u niet binnen een paar minuten een e-mail ontvangt.