Met zijn allen naar De Hippe Boon!

Mei 2020: Vier jaar later constateren we dat de website http://www.dehippeboon.nl niet meer bestaat. Jammer, het was een mooi en misschien wel (te) gewaagd initiatief. We wilden het bericht niet verwijderen en hebben dus de bezem door de links gehaald.


Marieke van Eyndhoven is in de bonen; ze startte een heuse bonenwinkel met de naam De Hippe Boon. Het is een webshop. Met ontzettend veel verschillende bonen, erwten en (verre) verwanten. Eigenlijk toeval dat ze haar passie zich in het jaar van de boon (peulvruchten) aan ons allen openbaart. Maar wat een mooie site!

Bonen voor kaas

We spraken elkaar tijdens De Tasty najaar 2015. Ze stond daar aan een kraam, tezamen met haar partner Rutger, prachtige Nederlandse Italiaanse kazen te verkopen (kijk hier). We raakten aan de praat. Kaas was niet haar ding, bekende ze voorzichtig.
“Dat vindt Rutger geweldig. Ik help hier dus alleen maar mee”, zei ze. “Mijn passie is bonen. Ik heb onlangs een paar duizend kilo verschillende bonen besteld. Van over de hele wereld.”
En daarmee had ze onze aandacht helemaal gevangen. We vermeerderen regelmatig bonen en erwten voor de Heritage Seed Library (in 2016 Hopi Black – een zwart boontje – , een tuinboon, en een erwt)
“Die ga ik in een webshop verkopen,” ging Marieke verder.
“Om als zaaigoed te verkopen?”
“Nee, nou ja, het kan. Maar in de eerste plaats om te eten.”


Hippe boon - bonen zijn gezond

En toen was het live

De afgelopen maanden hebben we af en toe contact gehad. We hebben de site-in-ontwikkeling mogen volgen en toen was het zover. Op 12 maart schreef ze:

Ik zou me melden als de bonen site live is. Bij deze. Nou is een site nooit af, alle bladzijden zijn gevuld en nu is het een kwestie van elke dag uitbreiden. Zo’n site maken is bloed, zweet en tranen, maar vooral ontzettend leuk. Ondertussen al een aantal maal op de markt gestaan met een uitgebreide selectie en daar kreeg ik heel enthousiaste reacties.

Winkelen – met bonen op reis

De winkel telt nu tachtig (80) bonen, erwten en ook wat linzen. De sortering is op alfabet en begint met de Anasazi boon en eindigt met de zwarte Kollumer pronkboon. Er zitten dus ook mooie Nederlandse rassen tussen en niet in de laatste plaats de Friese gele woudboon, die in de Ark van de Smaak van Slow Food is opgenomen.
De kievitsboon – fagioli borlotti – vinden we er tot ons verdriet niet tussen. Het is onze favoriet. Tot nu toe, voeg ik er direct aan toe. Want veel wat De Hippe Boon aanbiedt kennen we niet. 
(Een zoekfunctie ontbreekt overigens – nog, naar we hopen. Want het zijn wel veel bonen!)

En ja, daar is de Christmas Limaboon! Een hele grote, mooie. Ooit hebben we die bij een norcineria (Italiaanse aanduiding voor een slager die louter varkensvlees verwerkt) in Norcia (Italië) meegenomen. Maar niet in ons land te telen. Die vraagt behoorlijk wat zon en warmte. (We hebben het wel eens geprobeerd en ja, wel wat boontjes gewonnen. Maar verder: nee, niet meer.) En ja, daar is ook de Castellucio linze. Dat ligt hoog boven Noricia. Castellucio is een dorpje in een vlakte tussen de bergen. Er werden daar vroeger spaghetti westerns opgenomen. Doch het fraaie is dat Castellucio op een soort bergje in die vlakte ligt.
Kijk, we beleven een oude vakantie. Weet u wat, neem zelf een kijkje in de winkel van Marieke en wie weet gaat u ook op reis.


Mooie recepten in de bonenbieb

Als u niet weet wat u met de bonen aan moet, dan kunt u kiezen voor het recept van de week, of door naar de bonenbieb. Of u kijkt gewoon bij ons. Vooralsnog hebben wij beduidend meer recepten, maar het zou ons niet verbazen als we in korte tijd worden ingehaald.


Uitgebreide boneninformatie

Klikt u op een boon (of erwt of linze) in de winkel, dan verschijnt de productinformatie. Soms een uitgebreide beschrijving met geschiedenis, soms – en dat zal zeker wel aan de startfase liggen – wat beknopter. Maar bijna altijd de voedingswaarde. Nog niet alle bonen zijn van deze info voorzien. Maar ja, eens moet de website en -winkel live gaan, want je kan blijven schrijven.

En op Facebook

Niets is voor een boon te gek. En juist De Hippe Boon is helemaal van deze tijd. Ze heeft een eigen Faceboon-pagina. Schreven we Faceboon? Ja, waar het hart vol van is….

50 x Bouillon!

Gisteren, 15 maart 2016, verscheen het vijftigste exemplaar van het culinaire magazine Bouillon! Aanleiding voor een besloten feestje. Ooit is dit blad ontsproten aan de geest van Will Jansen, maar zonder ‘zijn meisje’ Anka zou het nooit zijn geworden wat het nu is. Doch dit was een verrassingsfeestje voor Will.

Wij waren op de Bio Beurs 2016

De Bio Beurs is een gemoedelijke en leuke beurs voor de biologische sector. In principe is het voor bedrijven en zelfstandige ondernemers, maar ook als consument is het er aangenaam toeven. Er kan alleen niets worden gekocht – op een zak friet na.

2016 is het Jaar van …….

Kievit. Boon of peulvruchten. Jeroen Bosch. Boek. Water. Allium. Geranium. Kleinbladige Linde. Aap. Voor deze en nog veel meer is 2016 een belangrijk jaar. Focus op een plant, dier, persoon of ding plaatst het op de voorgrond en zorgt ervoor dat wij, de mensch, er iets meer aandacht voor hebben en er ook misschien iets meer van te weten komen.

Bijzonder smakelijk aanbod Groenmoes Markt

Hans van Eekelen is de auteur van de geweldige zaaiagenda, het zakboekje Van Zaaien tot Oogsten en de drijvende kracht achter de Groenmoes Markt. Op 20 maart 2016 verschijnt van zijn hand Groen en Smakelijk, de bezoekgids voor mooie, smakelijke tuinen in Nederland en Vlaanderen. Èn op 20 maart is de Groenmoes Markt. Toeval? Maar voor u wel een kans.

En nu is er de ultieme restaurantlijst: La Liste

Het moest er eens van komen. Welke restaurantgids is nu 100% betrouwbaar? La Liste is een Frans-internationaal initiatief dat volgens een algoritme aan de hand van veel restaurantgidsen en websites een overzicht geeft van wat de werkelijk goede restaurants op onze aardkloot zijn. De website is 17 december 2015 gelanceerd.

KOST-evenement stelt teleur

Het KOST evenement van maandag 21 september 2015 dat over de Nederlandse eetcultuur zou moeten gaan, maakte, uitgezonderd het afsluitende diner, de verwachtingen niet waar. Uiteindelijk had het veel weg van een aangeklede aftrap voor een marketingcampagne van de groententelers. Heldin van de Smaak 2015 Barbara Rodenburg uitte tegen het slot van de bijeenkomst haar kritiek. Want, over welke ‘Moeder Natuur’ hebben we het?